Et sørgeligt syn faldt forleden skuespiller Anne Marie Helger for brystet, da hun gik sin daglige tur ved Bølshavn.
Her var en række raske egetræer fældet på kystlinjen ved Udmarken.
Og for den mangeårige klimaaktivist vakte det harme.
– Jeg mener, at gamle træer er en del af vores kulturarv, og de har noget at fortælle os. Jeg betegner mig selv som halvbornholmer, og naturen, i al sin mangfoldighed, er, hvad jeg nyder ved Bornholm. Derfor smerter det mig at se, at man vælger at fælde raske træer, siger Anne Marie Helger, der understreger, at den nuværende pandemi også kalder på klimasind. Vi sidder midt i en coronatid, derfor er det nu endnu mere vigtigt at værne om vores natur. Træer er jo noget af det, der kan redde os, siger Anne Marie Helger.
På en af de fældede stubbe var skrevet teksten "Hvem har myrdet mig? Jeg var ikke syg, bare gammel, grøn og god for naturen". Anne Marie Helger tog et billede og lagde på Facebook.
– Der var jo nogle, der havde skrevet lige præcis, hvad jeg tænkte. Og opslaget satte gang i den, og jeg har fået en del henvendelser fra andre af byens borgere, der også undrer sig, siger Anne Marie Helger.
Et ønske om biodiversitet
Ifølge Ole Holm Pedersen, skovfoged ved Bornholms Regionskommune, skal træfældningen ses i lyset af et ønske fra Bølshavn Borgerforening.
– Man har gerne ville genskabe den åbne kyst ved Bølshavn og sikre de gamle kystlinjer, fortæller skovfogeden.
Han fortæller, at ønsket samtidig ligger i tråd med kommunens strategi om at sikre diversitet langs den bornholmske kystlinje.
– Langt hovedparten af Bornholms kystlinjer er bevokset med træer og buske, men så må der også gerne være arealer, hvor der er plads til lysåbent natur. Det sikrer biodiversiteten, og dermed flere forskellige fugle og planter, siger Ole Holm Pedersen.
For Anne Marie Helger kan man ikke sætte sig ind ønsket om et åbent udsyn på kysten.
– Jeg ved godt, at mange mener, at det tager udsigt at bibevare træerne. Men jeg mener nu, at det skaber udsigt og giver perspektiv. Jeg skriver i mit facebook-opslag, at det er en trægedie, og det mener jeg faktisk helt alvorligt. Jeg får en klump i halsen over, at man vælger at fælde så smukke, raske egetræer, siger Anne Marie Helger.