Helle Munk Ravnborg sender et åbent brev med spørgsmål
Kære Thomas Egebo, Administrerende Direktør, Energinet, og Per Sørensen, Elforsyningsdirektør, Trefor El net Øst.
Forberedelserne til Energiø Bornholm er jo i fuld gang - heriblandt undersøgelserne af om og hvordan det vil være muligt at koble det bornholmske elnet på det landanlæg, der skal etableres i forbindelse med Energiø Bornholm, og dermed sikre, at Bornholm får adgang til en del af den strøm, der vil blive produceret fra de planlagte havvindmølleparker syd for Bornholm.
Nødvendige investeringer
Selvom den endelige løsning endnu ikke er præsenteret, så synes jeg at kunne forstå på udtalelser fra Energinet, at det vil være teknisk muligt. Det er jo glædeligt.
Uden at jeg på nogen måde skal påberåbe mig den tekniske indsigt i de tekniske løsninger, der skal til for at muliggøre tilkoblingen af det bornholmske elnet med landanlægget, så forestiller jeg mig, at tilkoblingen kommer til at kræve investeringer - både på Energinets og på den bornholmske side af landanlægget.
I dag er det bornholmske elnet jo indrettet med henblik på at kunne modtage og afsende store mængder strøm via tillkoblingen til søkablet ved Hasle. For at muliggøre tilkobling til Energiø Bornholm, formoder jeg, at det bornholmske elnet vil skulle klargøres således, at der (også) kan modtages og afsendes store mængder strøm via Energiø Bornholms landanlæg ved Sose.
Mens jeg forestiller mig, at Energinet, og dermed samtlige strømforbrugere i Danmark, vil skulle løfte de investeringer, der skal foretages inden for landanlæggets hegn for at koble det bornholmske elnet til landanlægget, så forestiller jeg mig, at tilkoblingen også vil nødvendiggøre investeringer uden for, d.v.s. på den ’bornholmske’ side af hegnet.
Disse investeringer, forventer jeg, vil påhvile nettets ejer, Trefor El-net Øst, og dermed de bornholmske strømforbrugere.
Bornholmske interesser
Vi har i forskellige rapporter kunne læse lidt om størrelsesordenen på de investeringer, som Energinet skal løfte for at kunne tilkoble det bornholmske elnet, men så vidt jeg er orienteret, har vi endnu ikke hørt nogle overslag på størrelsesordenen af de investeringer, som vil skulle løftes af Trefor El-net Øst og dermed af de bornholmske el-forbrugere.
Dette - tænker jeg - er et spørgsmål, der vil have manges – hvis ikke de flestes – bornholmske el-forbrugeres interesse – derfor dette åbne brev, som også er delt med Bornholms Tidende.
Når jeg henvender mig til jer, er det således for at høre, om den ovenfor skitserede forståelse af principperne for fordeling af investeringsansvar er korrekt, og om I har mulighed for at give et indblik i størrelsesordenen på de investeringer, der må forventes at påhvile Trefor El-net Øst, for at muliggøre en tilkobling af det bornholmske elnet til landanlægget samt den forventede afskrivningsperiode.
Jeg ser frem til at høre fra jer.