Ja, spørgsmålet har jeg haft i lang tid. For det har faktisk undret mig, at når vi bliver færre indbyggere på Bornholm, så kan vi samtidig have en mangel på boliger på Bornholm - det modsatte burde vel, logisk set, være tilfældet?
Helt aktuelt er jeg en af dem, der er blevet lidt ældre, bor alene i en stor villa med have og har en meget billig "husleje".
Både på grund af den mangel på boliger, som man snakker om, og samtidig for at være i god tid, hvis jeg for brug for at flytte på grund af helbred med videre, så indsendte jeg den 25. oktober en ansøgning om optagelse på venteliste til en lejebolig hos Bo42.
Jeg tænkte, at jeg nu var i rigtig god tid, og derfor blev jeg da virkelig overrasket, da der den 12. november landede et tilbud om lejebolig, hvor jeg kunne flytte ind allerede den 15. december.
Altså efter kun 18 dage fik jeg det første tilbud, og det var en fin bolig, halvt dobbelthus på 105 m2 og have, tæt på bymidten, offentlig transport og så videre.
Lidt for hurtigt
Det gik lidt for hurtigt for mig, og meget for hurtigt i forhold til den snak, der er om boligmangel på Bornholm, så jeg har pænt sagt nej tak til denne bolig, og min ansøgning er sat i bero, indtil jeg selv giver besked om, at det bliver aktuelt.
Men det fik mig i dag til at lave en søgning på boligsiden.dk på hvor mange villaer, ejerlejligheder og rækkehuse, der dags dato er til salg på Bornholm - Søgningen gav et resultat på 316 boliger.
Jamen altså - det vil jeg da ikke umiddelbart kalde for boligmangel, eller hvad?
Ombygning fremfor nybyggeri
Hvis man så hurtigt kan få tilbud om lejebolig, og der samtidig er mere end 300 ejerboliger til salg på Bornholm, så er det vel mere et spørgsmål om eventuel udbygning/ombygning og renovering af vores eksisterende boligmasse i stedet for bare at bygge nyt hele tiden, i områder, hvor vi i stedet kan have og beholde vores fælles offentlige rum?
Måske værd at give en tanke næste gang du hører, at det er svært at få et sted at bo på Bornholm.