Han fortæller, at man fra erhvervsskolernes side har forsøgt at give eleverne i 8. klassemulighed for at snuse til det praktiske ved erhvervsuddannelserne ved at sende kasser med forskellige remedier og opgaver ud til skolerne.
– Fra Mad (fagretning på erhvervsuddannelsen, red.) har de for eksempel sendt krydderier med ud, som eleverne har kunnet dufte til og smage på. Fra Handel og Kontor (anden fagretning på erhvervsuddannelsen, red.) har de lavet en opgave, hvor eleverne skulle optage reklamefilm på deres telefoner, som indgik i en konkurrence. De gymnasielle uddannelser havde lavet film med elever, der fortalte om, hvorfor de havde valgt den retning, de havde, og hvordan det var at gå der, så det blev fortalt fra elev til elev, fortæller Bjarne Bech.
Alle elever har deltaget i de virtuelle informationsmøder fra både de gymnasielle uddannelser og erhvervsuddannelserne.
– De har fået det hele med den her model, for det ville være enormt tidskrævende, hvis vi skulle lave forskellige hold til det oveni. Tilbagemeldingen fra lærerne er, at det faktisk har været det gode ved det her forløb, for selv om nogle måske godt vidste, at de vil på gymnasiet, så fik de en oplevelse af og viden om de andre uddannelser, som nogle af deres kammerater skal gå på. Nu har de måske fået en bedre forståelse for, hvad de forskellige uddannelser er, siger Bjarne Bech.