Turistbranchen satser på ketchupeffekt i efteråret

Turistbranchen satser på ketchupeffekt i efteråret
– Vi har besluttet at skubbe vores markedsføring, siger direktør i Destination Bornholm Pernille Kofod Lydolph. Arkivfoto: Berit Hvassum
| ABONNENT | 21. APR 2021 • 10:13
| ABONNENT
21. APR 2021 • 10:13

GENÅBNING

Onsdagens genåbning af restauranter og værtshuse er vigtig, slår direktør i Destination Bornholm Pernille Kofod Lydolph fast.

– Den er positiv, for vi hungrer alle efter en form for normalitet, og det er genåbningen et skridt i retning mod. Den giver også noget tillid i markedet, som er rigtig meget værd i forhold til, at man igen tager ud at rejse, gør brug af kulturinstitutioner, går i biografen og alt det der, som man stille og roligt i de kommende uger får lov til, startende med onsdag, siger hun.

Hvis man forestiller sig, at det hele generelt – også ude i verden – åbner mere og mere, kan det så ikke give bagslag for Bornholm, for så vil danskerne absolut ud i verden?

– Det er mangefacetteret. For danskerne kigger måske nok mod udlandet, men til gengæld tror jeg, rigtig mange udlændinge trænger til at komme til Danmark – ikke mindst fra det tyske marked. Vi har rigtig mange tyskere, som er glade for at komme på Bornholm, og som er nysgerrige i forhold til den danske kultur. Dem tror jeg på, vi får tilbage.

– Det er lidt gyngerne og karrusellerne, men der, hvor vi som ø står godt i forhold til andre områder af Danmark, er, at vi arbejder med flere forskellige markeder. På Vestkysten er man ret hårdt ramt af, at man har haft en strategi om at arbejde entydigt med tyskere. Vi står et andet sted, hvor vi faktisk igennem en årrække har arbejdet med flere forskellige markeder. Det gør os mindre sårbare.

Klar med markedsføring

Og de markeder er?

– Danmark, Tyskland, Sverige, Norge og Polen. Det er vores nærmarkeder, som vi især har arbejdet med. Og jeg tror på, at sensommeren og efteråret kan blive ganske fornuftige, for man må formode – og håbe på – at man til den tid som udlænding kan rejse ind i landet, og jeg tror, at vi vil opleve den berømte ketchupeffekt, som mange taler om. Altså, at rigtig mange udlændinge til den tid pludselig vil vælge øen til. Så vi har besluttet at skubbe vores markedsføring til den periode, hvad angår de udenlandske markeder.

I står på spring med markedsføring, når der bliver lukket mere op?

– Ja, når der opstår en mulighed for igen at rejse, skal vi selvfølgelig være til stede. Der vil naturligvis også være en enorm konkurrence derude, men vi skal være klar. Og det kan blive nogle rigtig gode måneder, tror jeg på, siger Pernille Kofod Lydolph.

Når der opstår en mulighed for igen at rejse, skal vi selvfølgelig være til stede.

Pernille Kofod Lydolph

I foråret og de kommende måneder kan det godt se lidt tungt ud, påpeger hun.

– Der stadig nogle ting, der driller lidt, siger hun.

– Vi har udfordringer i forhold til grænseåbninger, for én ting er, hvad Danmark beslutter, noget andet er, hvad markederne beslutter, og vores næststørste marked er det tyske, som lige nu er ramt af ret høje smittetal. Der ligger også forskellige regelsæt i de forskellige delstater, og det gør det enormt komplekst og udfordrende i forhold til at kommunikere med kunderne om, hvad de må og kan.

– Derfor tror jeg også, at vi primært skal forlade os på at få nogle danskere til øen i de næstkommende uger op imod sommeren – og også videre frem, naturligvis. Men satsningsmæssigt og strategisk skal vi nok umiddelbart især fokusere på danskerne, for det tyske marked bliver svært. Så vidt, jeg forstår det, er det også i det lys, Bornholmslinjen har besluttet at holde tysklandsruten lukket nogle uger endnu.

Positiv mulighed

– Reelt er der kun ganske få delstater, vi kan hente gæster fra i øjeblikket, og jeg tror – med alle de ubekendte, der nu engang er – at vi får et 2021, som kommer til at ligne 2020, hvor vi fik de mange danske gæster. Dog tror jeg også, vi i år kan komme til at opleve en ganske fornuftig vinter. Sidste vinter endte med at blive nær nul, fordi alt jo lukkede ned både i forhold til udlændinge og danskere. Der kan man håbe på, at vi med vacciner, coronapas og så videre får en ganske fornuftig vinter i år.

– Vi taler små tal, men stadig bedre end for to år siden. I 2019 havde vi faktisk en vækst hen over vinterperioden, og jeg tror, vi kan løfte den endnu højere og lægge yderligere på både i forhold til gæster og omsætning. Så også der ser jeg en positiv mulighed, men omvendt tror jeg desværre, at primært de udenlandske markeder vil mangle i april, maj og juni. Vi mangler gruppesegmentet, lejrskoler og også krydstogterne.

Det ærgrer i denne sammenhæng Pernille Kofod Lydolph, at Bornholm er en del af Region Hovedstaden med større smittetal.

– Vi oplever desværre, at det er rigtig svært at få tyskerne til at se på Bornholm som en region for sig selv med langt mindre smittetal, siger hun.

Hvad med svenskere og nordmænd?

– Det er mindre markeder end det tyske, og også der er vi udfordret på smittetal, og hvordan de ser på rejser.