Tre års analysearbejde på ældreområdet er afsluttet: Resultaterne kan mærkes i hverdagen

Tre års analysearbejde på ældreområdet er afsluttet: Resultaterne kan mærkes i hverdagen
– Det var et vigtigt og ambitiøst analysearbejde, vi satte i gang, siger Thomas Thors (S) om ældreanalysen. Arkivfoto: Berit Hvassum
SUNDHED | BORNHOLM | Fredag 20. august 2021 • 10:58
Sofie Møller
Journalist
SUNDHED | BORNHOLM | Fredag 20. august 2021 • 10:58

Vikarforbruget er reduceret. Den enkelte borger får færre forskellige medarbejdere fra hjemmeplejen på besøg i hjemmet. Sygefraværet blandt de ansatte er faldet, ledelsen er kommet tættere på, og der er i dag en stærkere forståelse af den fælles kerneopgave på tværs af personalegrupperne.

Overnstående opremsning er, hvordan det treårige analysearbejde af ældreområdet i Bornholms Regionskommune kan mærkes. De klare resultater kan altså både mærkes i de ældres hverdag og ikke midt i løbet af medarbejdernes arbejdsdag. Det fremgår af en pressemeddelse fra regionskommunen.

Ved budgetforhandlingerne i 2018 besluttede Bornholms Kommunalbestyrelse at gennemføre en grundig undersøgelse og analyse af kommunens ældreområde og droppe mulige besparelser i analyseperioden.

Det politiske ønske var at komme længere ned i strukturen og organiseringen af ældreområdet for at forstå problematikker og udfordringer. Analysen er nu færdig og behandles i social- og sundhedsudvalget mandag den 23. august.

Thors om resultaterne

Det overordnede mål med ældreanalysen var at sikre, at ressourcerne til ældreområdet anvendes, så de skaber størst mulig værdi for borgerne. Analysen har givet klare indikationer for, hvad der nu skal arbejdes videre med.

– Det var et vigtigt og ambitiøst analysearbejde, vi satte i gang. Vi havde i kommunalbestyrelsen et ønske om at få et stærkt fundament for at forstå kompleksiteten i de udfordringer ældreområdet igennem flere år har oplevet. Det har vi fået nu. Undervejs førte arbejdet med Ældreanalysen til et lavere ledelsesspænd i hjemmeplejen – det kan medarbejderne mærke i hverdagen.

"Analysens resultater har i det hele taget givet os i øvrigt et stærkt udgangspunkt for at prioritere, hvad vi nu skal sætte højest på dagsordenen på ældreområdet. Vi skal sikre at ældre på Bornholm også i fremtiden oplever at få den støtte og hjælp, de har behov for, og som skaber værdi i deres hverdag," siger borgmester Thomas Thors (S) i pressemeddelelsen.

Også formand for social- og sundhedsudvalget, Bjarne H. Kirkegaard (K) mener, at analysens resultater er yderst brugbare og vil sørge for, at man i fremtiden vil satse mere på velfærdsteknoligi.

"Vi har nu en række pejlemærker for, hvad vi skal prioritere at arbejde med. Et hovedtema bliver helt sikkert innovation og velfærdsteknologi. Velfærdsteknologi og nye måder at gøre tingene på kan blive en god og naturlig del af hverdagen og opgaveløsningen. Vi ser ind i en fremtid, hvor lang flere ældre vil få brug for pleje og hjælp, men hvor vi både på Bornholm og alle andre steder har svært ved at få fagligt uddannede medarbejdere. Velfærdsteknologi får helt klart en indflydelse på, i hvor stort omfang vi vil have udfordringer med at rekruttere fremover. Det er også i fremtiden super vigtigt at holde fokus på et godt arbejdsmiljø for medarbejderne," siger han.

Et stort arbejde

Arbejdet med ældreanalysen har involveret både ledere og medarbejdere. Det har været forankret i CenterMED i Center for Ældre og er blevet ledet af en styregruppe, bestående af direktionen.

Ved analysearbejdets afslutning konstaterer Ældrechef Christina Thorén Lilliedal:

"Ældreanalysen har været et stort arbejde. På tværs af vores center har ledere og medarbejdere gjort en kæmpestor indsats, og arbejdet har ført til nogle resultater, vi virkelig kan mærke i hverdagen."

Christina Thorén Lilliedal nævner blandt andet, at sygefraværsprocenten i hele centeret er faldet til 5,2 % i juli 2021, hvilket tidligere har været oppe over 8 og 9 %. Vikarforbruget er også faldet, og man gør nu i højere grad brug af vikardækning på en måde, så det letter hverdagen for de faste medarbejdere, men uden at borgerne oplever, at det forringer den hjælp og service de får. Men der er også stadig en del at arbejde videre med.

"Kompetenceudvikling er et andet væsentligt fokusområde, vi kommer til at arbejde videre med. Vi tror på, at borgerens oplevelse af kvalitet har sammenhæng med medarbejdernes sikkerhed i arbejdet. Vi skal sikre medarbejdernes fortsatte gejst og interesse for faget for at fastholde alle de dygtige medarbejdere, vi har i dag," siger hun.

På sidelinjen har også Bornholms Ældreråd fulgt arbejdet med analysen tæt. Formand Erik A. Larsen ser i den grad frem til at følge med i, hvilke politiske beslutninger der tages i fremtiden.

"De beskrevne, klare resultater skal i den kommende tid yderligere beskrives, således at de kan omsættes i synlige handlinger, der kommer de ældre borgere til gode. Det må nu beskrives, hvad der umiddelbart kan gennemføres, og hvad der skal til politisk behandling i det politiske udvalg og kommunalbestyrelsen. I Bornholms Ældreråd ser vi frem til at følge det fortsatte arbejde," siger han.

FÅ ABONNEMENT