Torben skulle prøve vennernes el-løbehjul: 'Jeg kan bare huske, at jeg lander på ansigtet, og så bliver det sort'

Torben skulle prøve vennernes el-løbehjul: 'Jeg kan bare huske, at jeg lander på ansigtet, og så bliver det sort'
Torben ansigt har ikke mange tydelige mén. Han mærker dog nogle forstyrrelser ved de titaniumplader, der er under overfladen. Foto: Jacob Jepsen
INTERVIEW | BORNHOLM | ABONNENT | 8. JAN 2022 • 10:30
INTERVIEW | BORNHOLM | ABONNENT
8. JAN 2022 • 10:30

Det kunne være gået værre, men det gik stadig skidt for Torben Larsen en aften i oktober. I dag anbefaler han alle at bruge hjelm, når de benytter sig af el-løbehjul.


Normalt er der fart på hos Torben Larsen, men det behøver slet ikke gå stærkt, før man kommer slemt til skade. Det mærkede Torben Larsen, der normalt kører folkerace, på egen krop, da han skulle teste et el-løbehjul i gode venners selskab.

Torben Larsen var først tilbage på sit arbejde i torsdags, efter at have været sygemeldt siden oktober.

En oktoberaften startede i hyggeligt selskab med venner, men endte med en indlæggelse på Bornholms Hospital. Gæsterne havde et el-løbehjul med. Sådan et havde Torben ikke prøvet før, og det har han heller ikke tænkt sig at prøve igen. Det blev første og sidste gang, at han stiller sig op på det. Den lille tur i indkørslen endte med et styr så voldsomt, at det kunne være gået Torben Larsen meget værre, end det gør i dag.

– Det var første gang, jeg prøvede et el-løbehjul. Jeg kan ikke huske meget fra det. I min optik er det farligt, netop fordi folk ikke forventer, at det går galt, eller at det er farligt. Det er blot et legetøj for mange. Hvis man sætter sig op på en firehjulstrækker, ved man, at det er farligt, eller hvis man sætter sig på en cykel, ved man, at der er en risiko for at falde. Men løbehjul er altså bare ret farlige også i kraft af, at de har små hjul, der er svære at styre.

– Jeg kan bare huske, at jeg lander på ansigtet, og så bliver det sort, siger Torben Larsen.

 


Torben kunne ikke dy sig for at gøre opmærksom på, at selvom lovgivning synes idiotisk, er den lavet af en helt bestemt grund. 


Til debat

Men hvorfor er det, at vi skal høre historien om Torben Larsen, der kom til skade på et elektronisk og motoriseret løbehjul? Fra den 1. januar blev det lovpligtigt, at manskal have hjelm på, når man benytter sig af el-løbehjul. Det er langt fra alle, der synes, at det er en god idé andre diktere folks hovedpåklædning, når man færdes på et motoriseret løbehjul. Og det var sådan, vi fandt frem til Torben Larsen.

Han kommenterede og svarede på facebook en, der kritiserede den nye lov om brug af hjelm. Til det kritiske opslag skrev han, at han godt ville have haft en hjelm på. Med teksten følger et billede af en meget forslået Torben Larsen.

Hvorfor svarede du, som du gjorde, på facebook?

– Fordi en skrev, at det var idiotisk, at man skal have hjelm på, og der følte jeg mig provokeret af det, da jeg har oplevet det her. Jeg kan godt se, at det er et nemt redskab at have med sig, og folk tænker, at det er ufarligt. Det er bare et løbehjul. Men når du har noget motoriseret, så giver det god mening, at du har en eller anden form for sikkerhed. Jeg synes, at det er helt okay, at folk har forskellige meninger, og det skal man have lov til at have, men derfor har jeg også lov til at skrive, at det altså godt kan gå galt. Det var også for at gøre opmærksom på, at der kan ske voldsom skade, siger Torben Larsen.

En ø-problemstilling

I styrtet smadrede Torben Larsen sit ansigt i sådan en grad, at han skulle have indopereret tre titaniumplader i ansigtet, for at få sat sin bihule sammen igen. En operation der blev foretaget på Rigshospitalet i København. Torben Larsen havde også klaget over nakkesmerter.

Tilbage i sin indkørsel blev Torben Larsen hentet af en ambulance, hvor personalet rejste ham op og kørte videre mod hospitalet. Her blev han indlagt, og såret renset. Han blev indlagt natten til søndag, og tirsdag skulle han til Rigshospitalet.

– Falck kørte mig til flyet fra Rønne mod København. Jeg bliver hentet fra flyet og kørt til Rigshospitalet. Mit ansigt ligner, jeg ved ikke hvad, og det var ikke en sjov tur. Hende, der skulle hente mig, så mig først fra den ene side, og da hun så sætter mig i bilen med den anden side til, kan hun ikke genkende mig.

– Jeg bliver undersøgt tirsdag af narkoselægen, inden jeg skal opereres. Jeg klager stadig over, at jeg altså har ondt i nakken, og han sender mig så til en scanning. Det viser sig, at en af mine nakkehvirvler er brækket, siger Torben Larsen.

Onsdag blev Torben Larsen opereret, og torsdag blev han udskrevet fra Rigshospitalet. Den brækkede nakke betød, at han skulle bære nakkekrave på i otte uger.

Ved udskrivelsen fik Torben Larsen at vide, at han kan tage bussen hjem over Ystad, men allerede ved turen til Rigshospitalet var Torben Larsen noget loren ved måden patienter som ham bliver transporteret.

– Transporten frem og tilbage var ikke god nok. Den må sgu være i orden, når man bor et sted som her. Jeg måtte ikke få en ledsager med, så i princippet skulle jeg sidde i flyveren alene med en brækket nakkehvirvel. Min kone fandt en billet til samme fly, som hun selv betalte for, men det er en problemstilling. Jeg var syg og sad med brækpose. Det var ikke kun såret i ansigtet, det var hele kroppen, der havde det dårligt. Jeg havde lige været i narkose, mit ansigt væskede og jeg kastede op. Jeg kunne dårligt snakke. Når man er så dårlig, som jeg var, så synes jeg ikke, det er i orden. Vi kørte selv hjem, fordi jeg ikke skulle sidde i nogen bus, så min søn hentede os, siger Torben Larsen.

En lærestreg

Torben Larsen er som sagt først tilbage på arbejdet i denne uge efter en længere sygemelding. Såret er helet, men der er stadig ar at spore i Torben Larsens ansigt. Og han har anskaffet sig en cykelhjelm. Det er ikke en, han vil bruge på et el-løbehjul, men den kommer på hovedet, når han tager sin cykel.

– Jeg står ikke på sådan et el-løbehjul mere, og jeg skal ikke i nærheden af sådan et mere, siger Torben Larsen.

Han synes, at den nye lovgivning er mere end logisk. Og selvom der ikke er mulighed for at leje el-løbehjul rundt omkring på øen, så er der flere private, der ejer et. Der er ikke mange skader med el-løbehjul på Bornholm, oplyser Bornholms Hospital, men ikke desto mindre er hjelmen vigtig, synes Torben Larsen.

– Jeg synes, at det er en god idé med cykelhjelm. Det giver god mening. Jeg ved ikke i forhold til mine skader, om en hjelm måske ikke havde reddet mig, men der skal i hvert fald noget sikkerhedsudstyr til af en eller anden art, siger Torben Larsen.

I dag døjer Torben Larsen med føleforstyrrelser i ansigtet og en stiv nakke. Titaniumpladerne i ansigtet kan give problemer i kulden blandt andet. Han kan ikke åbne munden helt, men han er fortrøstningsfuld ved tanken og lægernes ord om, at det hele bliver bedre med tiden. Det er ikke noget, Torben Larsen ønsker for nogen anden, og han håber, at hans historie kan få andre til at tænke sig om en gang ekstra.

– Jeg tror, at i folks optik, så kommer man ikke til skade af sådan noget her. Det er harmløst, tror man. Men det kan jeg så fortælle, at det er det ikke, siger Torben Larsen.

 


Her er reglerne for brug af el-løbehjul?

Max hastighedsgrænse på 20 km/t

Hjelm er påkrævet

Minimum 15 år for at køre selv på el-løbehjul på offentlig vej

Lys og reflekser påkrævet hele døgnet

Øvrige normale færdselsregler gælder

Siden d. 1. Januar 2022, er det blevet lovkrav at bruge hjelm når du færdes på el-løbehjul.

Dette gælder både unge og voksne, og du kan få bøder på typisk 700-1000 kr. hvis du bliver stoppet uden hjelm.

Kilde: avxperten.dk