Svaneke Revision er årets virksomhed: ‘De har været modige’

Svaneke Revision er årets virksomhed: ‘De har været modige’
Michael Kure og Joan Gerdes Davies fra Svaneke Revision.
ERHVERV | BORNHOLM | Fredag 27. august 2021 • 13:08
ERHVERV | BORNHOLM | Fredag 27. august 2021 • 13:08

Årets bornholmske virksomhed er fredag blevet kåret på møbelfabrikken i Nexø. Svaneke Revision løb med sejren.

– Jeg er rigtig glad, fordi det er noget som hele holdet, hele firmaet, har gjort. Det føles som en fin anerkendelse, som gør mig stolt, og jeg glæder mig til at fejre det med mine medarbejdere, siger Joan Gerdes Davies, statsautoriseret revisor og partner i Svaneke Revision.

Erhvervsprisen Årets Virksomhed uddeles af Bornholms Erhvervsservice, som er et samarbejde mellem Bornholms Regionskommune, Business Center Bornholm og Erhvervshus Hovedstaden.

I maj måned havde alle bornholmere herunder virksomheder og brancheforeninger mulighed for at indstille en kandidat til Årets Virksomhed 2021, og det blev til i alt 11 indstillinger, og af dem udpegede Bornholms Erhvervsservice de tre finalister. Udover Svaneke Revision var Bornholmerslagteren og Ekkodalshuset også i finalen.

Det er femte år i træk, at Erhvervsservice Bornholm afholder Årets Virksomhed.

Sidste år var emnet grøn omstilling, hvor Svaneke Bryghus fik prisen for dets arbejde med at gøre produktionen af øl grøn og bæredygtig.

Digital omstilling

Juryen bestod af Thomas Thors (S), borgmester i Bornholms Regionskommune, Johannes Nilsson, kommunaldirektør i Bornholms Regionskommune, Karen Bladt, formand for Business Center Bornholm og direktør i HASLE Refractories A/S og Katrine Paaby Joensen, direktør i Copenhagen Business Hub – Erhvervshus Hovedstaden.

De fire jurymedlemmer skulle bedømme de nominerede bornholmske virksomheder ud fra deres evne og villighed indenfor den digitale omstilling.

Erhvervsservice Bornholm har valgt at sætte fokus på det digitale, fordi det til stadighed bliver vigtigere for virksomheder, hvis de vil klare sig i konkurrencen - også for de små og mellemstore. Erhvervschef hos Business Center, Christa Lodahl, forklarer:

– Vi ser, at det inden for en lang række områder i stigende grad bliver vigtigere at digitalisere, hvis man som virksomhed vil fremtidssikre sig. Det har vi valgt at sætte fokus på i år ved at fremhæve en række gode eksempler, som også viser, at digitaliseringen kan foregå på mange forskellige måder. Det skal inspirere dem, som ikke er så langt i deres digitalisering og vise dem, at de kan indtænke det digitale i hele deres værdikæde, siger Christa Lodahl.

Svaneke Revision løb således med prisen, fordi de har gjort en særlig indsats for at digitalisere virksomheden.

– Vi i juryen synes, de har lavet en helt unik indsats i forhold til digitalisering. De har været inde og kigge på deres kontor og administration og taget nogle skridt, som jeg tror, der ikke er mange andre virksomheder på Bornholm, der har taget. Det er ret modigt, og jeg tænker, det er til stor inspiration for mange virksomheder. Og ikke

bare for revisionsbranchen på Bornholm, men også for os andre, der har administration i vores virksomheder, siger Karen Bladt, formand for Business Center Bornholm og direktør i HASLE Refractories A/S

Hvor tæt var opløbet?

Det var tæt. Alle finalisterne har taget nogle store skridt, så det har været svært. Men vi synes alligevel, at Svaneke Revision virkelig har været modige, så de var alligevel det mulehår foran.

En proces med mange skridt

Hos Svaneke Revision har digitaliseringen blandt andet betydet, at stamarkivet, som tidligere var fyldt med papirer og mapper, i dag stort set er tomme, da firmaet er overgået til et digitalt bogholderi.

Men digitaliseringen er ikke sket fra den ene dag til den anden, fortæller Joan Gerdes Davies statsautoriseret revisor og partner i Svaneke Revision.

– Vi blev enige om i 2019, at fra 1. januar 2020, så var vi digitale. Men det er jo en proces, der starter over en årrække, hvor man tager små skridt hele tiden.

Som sin første milepæl i sin digitalisering peger Svaneke Revision selv på den tinglysningsrobot, de fik i 2018. Den henter automatisk kundernes tinglysningsrapporter, og derved spare det revisorerne for en masse tid på selv at gøre det. I et tilfælde betyder det, at én medarbejders arbejde reduceres fra to dage til 40 minutter.

Generelt er meget af den digitale omstilling hos Svaneke Revision rettet mod at minde både medarbejdere og kunder om forskellige deadlines. Det kan være moms, lønsum og selvangivelse.

– Det hjælper os med alt, hvad der er af frister. Vi har prøvet at få en hilsen fra Skat på 5000 kroner, fordi vi indsendte en kundens selvangivelse for sent, siger Michael Kure statsautoriseret revisor og den anden partner i Svaneke Revision.

Mere tid til kunden

Michael Kure har været i revisionsbranchen i mange år og længe før, der blev tænkt på digitalisering. Han ser den digitale omstilling som noget, der både skaber en distance til kunden, men også noget som - hvis revisionsvirksomheden prioriterer det - kan være med til give mere tid med kunden.

– Før i tiden foregik meget af vores arbejde øje-til-øje med kunden. I dag snakker vi mindre med folk, da meget af kommunikationen foregår over mail.

Joan Gerdes Davies byder ind.

– Målet er også, at fordi vi har manglet ansatte og gerne vil være mere effektive, så skal den tid, vi sparer med vores digitalisering, bruges til at fastholde relationen til kunden. Den skal ikke bruges til mere arbejde, men på at vi er sikre på, at vi giver kunden en god oplevelse.

– Ja, det at tage flere personlige snakke med kunden, det glæder vi os meget til, siger Michael Kure. 

FÅ ABONNEMENT