– Vi har hele tiden haft en dialog med kommunen om, hvad vi måtte og ikke måtte. Derfor blev vi overrasket, da anmeldelsen kom. Vi kunne da gå to veje: Enten betale bøden eller mødes med kommunen i retten. Vi ønsker at vær en god erhvervsdrivende på Bornholm, og vi ønsker et godt samarbejde med Bornholms Regionskommune, de lokale borgere og ikke mindst vores gæster. Så vi valgte at betale bøden, siger Christoph Nørgaard, som ikke ønsker at oplyse bødens størrelse.
Foruden politianmeldelsen vedrørende brud på bopælspligten er ejerne af Grønbechs Hotel også blevet anmeldt for ikke at have oplyst kommunen om ombygninger i Nørregade 10.
– Vi laver en procedurefejl. Vi køber Nørregade 10, der er ubeboelig, og så renoverer vi huset, så det bliver beboeligt. Vi var ikke klar over, at loven siger, at det skal anmeldes til kommunen. Det gjorde vi ikke, og det beklager vi, siger Christoph Nørgaard.
Hvert kvartal laver Bornholms Regionskommune en status for arbejdet med at håndhæve bopælspligten på Bornholm. Af den seneste status fremgår det, at Bornholms Regionskommune har sendt fem sager til Bornholms Politi for overtrædelse af boligreguleringsloven.