Politiet efterforsker Grønbechs Hotel

Politiet efterforsker Grønbechs Hotel
Nørregade 10, som er nabo til Grønbechs Hotel, blev i 2020 købt af selskabet bag hotellet. Siden er huset blevet sat i stand. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ALLINGE | ABONNENT | 19. JAN 2022 • 06:07
Niels Ebdrup
Journalist
NYHED | ALLINGE | ABONNENT
19. JAN 2022 • 06:07

Ejerne af Grønbechs Hotel i Allinge er blevet anmeldt til politiet af Bornholms Regionskommune for brud på bopælspligten. Ejerne er ikke enige i anmeldelsen, men betaler bøde.


Bornholms Regionskommune har politianmeldt ejerne af Grønbechs Hotel i Allinge. Politiet har således efterforsket, om brugen af hotellets nabohus, Nørregade 10, forbryder sig mod bopælspligten. Det fremgår af en aktindsigt, som Tidende søgt.

Tidende har tidligere berettet, at huset Nørregade 10 har været benyttet som pirathus. Og af aktindsigten fremgår det, at Allinge-Sandvig Byforening i foråret 2021 gjorde Bornholms Regionskommune opmærksom på, at bopælspligten ikke så ud til at blive overholdt på adressen. Byforeningens formand, Lene Vinberg, ønsker ikke at udtale sig om den specifikke adresse, men peger på et generelt problem.

– Vi har givet nogle adresser til kommunen, som den så kan gå videre med at undersøge. På nogle af adresserne har vi mistanke om, at hoteller, pensionater eller ferieudlejere opkøber huse, og at husene derefter ikke bliver brugt som helårsboliger. Det er en dårlig tendens, fordi der så er færre huse til folk, der gerne vil bo i Allinge.

– Men det er vigtigt at sige, at det ikke er byforeningen, der politianmelder eller sagsbehandler. Vi peger blot på adresser, hvis vi synes, at det ser ud til, at huse ikke bliver brugt som helårsboliger. Vi har et godt samarbejde med regionskommunenes boligpligtteam, som så undersøger adresserne nærmere og eventuelt politianmelder dem, siger Lene Vinberg.

Ejer: Vi har ikke gjort noget galt

Christoph Nørgaard, der er direktør hos Alrow Media, som ejer Grønbechs Hotel, bekræfter, at der er en politianmeldelse vedrørende brud på bopælspligten. Han accepterer den, men er ikke enig i, at bopælspligten er blevet brudt på adressen.

– Det er ikke fordi, der ikke har boet nogen i Nørregade 10, så jeg er ikke enig med anmeldelsen. Men vi tager den til efterretning.

– Vi har hele tiden haft en dialog med kommunen om, hvad vi måtte og ikke måtte. Derfor blev vi overrasket, da anmeldelsen kom. Vi kunne da gå to veje: Enten betale bøden eller mødes med kommunen i retten. Vi ønsker at vær en god erhvervsdrivende på Bornholm, og vi ønsker et godt samarbejde med Bornholms Regionskommune, de lokale borgere og ikke mindst vores gæster. Så vi valgte at betale bøden, siger Christoph Nørgaard, som ikke ønsker at oplyse bødens størrelse.

Foruden politianmeldelsen vedrørende brud på bopælspligten er ejerne af Grønbechs Hotel også blevet anmeldt for ikke at have oplyst kommunen om ombygninger i Nørregade 10.

– Vi laver en procedurefejl. Vi køber Nørregade 10, der er ubeboelig, og så renoverer vi huset, så det bliver beboeligt. Vi var ikke klar over, at loven siger, at det skal anmeldes til kommunen. Det gjorde vi ikke, og det beklager vi, siger Christoph Nørgaard.

Hvert kvartal laver Bornholms Regionskommune en status for arbejdet med at håndhæve bopælspligten på Bornholm. Af den seneste status fremgår det, at Bornholms Regionskommune har sendt fem sager til Bornholms Politi for overtrædelse af boligreguleringsloven.