'Hjemmeundervisningen fungerer bedre nu end i foråret'

'Hjemmeundervisningen fungerer bedre nu end i foråret'
Foto: Betina Andreasen
| ABONNENT | 19. JAN 2021 • 11:09
Julia Aka Wille
Journalist
| ABONNENT
19. JAN 2021 • 11:09

SKOLE

For eleverne i børnehaveklasserne er det stadig relativt nyt at gå i skole, og nu er de hjemsendt med onlineundervisning, som de, modsat de ældre elever, ikke har prøvet før.

Mange forældre er ligeledes hjemsendt fra arbejde og skal forsøge at jonglere en ny hverdag med hjemmeundervisning og arbejde.

Betina Andreasen, der bor i Hasle, har to børn, der begge går på Svartingedal Skole. Hun arbejder som social- og sundhedsassistent og skal stadig møde op på arbejde. For at få hverdagen til at løbe rundt, hjælper børnenes bedsteforældre med hjemmeundervisningen.

– De kommer og passer børnene og hjælper med undervisningen, indtil jeg får fri. Jeg har siden nedlukningens start taget nogle feriedage og haft afspadseringstimer, så jeg kunne hjælpe mine børn med undervisningen. Kombinationen af at gå på arbejde samt hjælpe til med undervisningen har ikke ligefrem været en dans på roser, men lige nu får vi det til at fungere, siger Betina Andreasen, der har to sønner, der går i henholdsvis 0. og 3. klasse på Svartingedal Skole i Hasle.


Betina Andreasens søn, William, startede i august sidste år i 0. klasse på Svartingedal Skole i Hasle. Han har siden den 21. december måtte lave sit skolearbejde hjemmefra. Indtil videre gælder restriktionerne indtil 7. februar. Foto: Betina Andreasen

Fungerer bedre nu

Nanna Koefoed Nørregaard, der også bor i Hasle og har to børn, der går på Svartingedal Skole, oplever, at hjemmeundervisningen fungerer bedre nu, end den gjorde under den første nedlukning i foråret.

– Skolen giver mere og bedre vejledning, og de er selvfølgelig blevet klogere og nok også mere forberedte på at undervise online. Det er blevet meget bedre, siden den første omgang med onlineundervisning i foråret, siger hun.

Nanna Koefoed Nørregaards to børn er Kristian, der går i 3. klasse og Katrine, der går i 0. klasse.

– Det er sværere for den yngste at følge med, og hun kan til tider have lidt svært ved at forholde sig til det hele. Men det er jo fint, at skolen prøver at holde undervisningen i gang, siger Nanna Koefoed Nørregaard.

Børnehaveklasseeleverne mødes hver morgen klokken halv ni på Skype, og mødes igen efter klokken 12.

Hjemmeundervisningen skaber lidt flere konflikter derhjemme end normalt.

– Det hele kan blive lidt kaotisk, da man skal sørge for, at børnene holder fokus på skolearbejdet. De bliver hurtigt distraheret, og det kræver, at man lige holder øje og hjælper til, og det kræver energi, når man samtidig skal få arbejdet selv. Det skaber lidt flere konflikter, men det er noget, vi må tage med, siger hun.

Forlængede restriktioner

Regeringen besluttede at hjemsende alle skolebørn fra den 21. december på grund af smitteudviklingen. I første omgang frem til den 3. januar, så til den 17. januar, og senest blev de nationale restriktioner forlænget til den 7. februar. De forlængede restriktioner kom ikke bag på Nanna Koefoed Nørregaard.

– Børnene havde gerne set, at de skulle tilbage til skolen, men vi havde forventet, at restriktionerne ville blive forlænget, siger Nanna Koefoed Nørregaard, der arbejder i Bornholms Regionskommune. Hun har arbejdet hjemmefra siden september.

– Det går egentlig rigtig fint, men jeg er også privilegeret med nogle forældre, der har budt ind og hjulpet med børnene. Så lige nu har jeg kun børnene om dagen om fredagen, for det er da udfordrende at skulle arbejde og have børnene hjemme, siger Nanna Koefoed Nørregaard.

En uge af gangen

Betina Andreasen har ligeledes forståelse for de forlængede restriktioner, selv om den nye hverdag kan være udfordrende.

– Herhjemme tager vi en uge ad gangen. Da restriktionerne senest blev forlænget med tre uger, var det da en nedslående nyhed, men jeg forstår, hvorfor det er nødvendigt. Så selv om det er hårdt med deadlines, undervisning over Skype, afleveringer og de bekymringer, jeg kan have over, om børnene får det optimale ud af hjemmeundervisningen, så forsøger jeg stadig at tænke positivt, siger Betina Andreasen.