Fødevareklyngen har hjulpet flere end 200 virksomheder

Fødevareklyngen har hjulpet flere end 200 virksomheder
Paulie Melnyk hos NXØ Brewery er en af dem, som har haft glæde af Bornholms Fødevareklynges rådgivning. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
| 4. JUN 2021 • 08:00
Henrik Nielsen
Journalist

4. JUN 2021 • 08:00

ERHVERV

I 2015 blev der med etableringen af Bornholms Fødevareklynge sat turbo på udviklingen i det lokale fødevareerhverv. Rådgivningsvirksomheden Cowi har netop slutevalueret indsatsen, og et af de mest iøjnefaldende resultater er, at tæt på 240 bornholmske fødevarevirksomheder har fået konkret hjælp gennem fødevareklyngen.

Det fremgår af en pressemeddelelse.

"Inden for rammerne af en bevilling er den bornholmske fødevareklynge formentlig den aktør, der er kommet længst med at skabe sammenhæng i hele effektkæden", skriver Cowi ifølge pressemeddelelsen i sin slutevaluering.

Der har været afviklet alt fra større innovationsmøder om for eksempel bæredygtig emballage til udvikling af oplevelsesøkonomien, messedeltagelse, afsætning til detailhandlen eller hjælp til eksportfremstød i både Kina og Tyskland.

Meget værdifuldt

Bornholms Oliemølle er en af de virksomheder, der har haft udbytte af arbejdet i Bornholms Fødevareklynge. Partnerne Hans Hansen og Henrik Kai Hansen har arbejdet med certificering, og gennem fødevareklyngen har de fået defineret deres konkrete behov, så de står bedre rustet i en hård, international konkurrence og med nye, grønne kunder.

– Vi vil gerne sikre os, at vi kan være en attraktiv leverandør til hele verden, og det betyder, at man skal kunne dokumentere nogle temmelig komplicerede certificeringskrav. Med hjælp fra Bornholms Fødevareklynge har vi fået defineret de krav, fortæller de i pressemeddelelsen.

Også NXØ Brewery har haft glæde af fødevareklyngen, der har haft kontakt til de mange nye fødevarevirksomheder, som har etableret sig på Bornholm i de seneste år.

– For en nystartet virksomhed som min har det været meget værdifuldt at kunne få vejledning om for eksempel egenkontrol, men også inspiration til at lave oplevelser ved festivaler og events, fortæller Paulie Melnyk i pressemeddelelsen.

Positiv udvikling

De bornholmske fødevarer er en tydelig og vigtig del af markedsføringen af Bornholm, og det er en væsentlig del af fortællingen gennem Destination Bornholm.

– Vores fælles koordination og samarbejde i fødevareklyngen har i den grad sat Bornholm på landkortet som en ø, der har en stærk identitet på mad og oplevelser, og som desuden er attraktiv for nye fødevareeventyr. Vi har arbejdet med fortællingen om den bornholmske smag, med oplevelser i blandt andet Kulinarisk Ø – Bornholms Madfestival og med eksponering på messer og ved events. Alt det kan vi bruge i vores markedsføring og dermed sikre et endnu stærkere grundlag for en positiv udvikling på Bornholm, lyder det fra direktør Pernille Lydolph i pressemeddelelsen.

Bornholms fødevareklynge er blevet udpeget af Erhvervsstyrelsen som en del af det danske bidrag til kampagnen "Europe in My Region" og vil afvikle åbent hus-arrangement den 14-16. september 2021.

 


Om Bornholms Fødevareklynge

• Projekt Bornholms Fødevareklynge er støttet af med midler fra EU’s Regionalfond samt midler fra Uddannelses- og Forskningsministeriet.

• Fødevareklyngen har blandt andet tilbudt rådgivning i afklaring af behov, koordinering og samarbejde, stejle læringskurver, kompliceret produktudvikling, salg/afsætning, nye kundegrupper og nye produkter, eksport samt iværksætterdrømme og oplevelsesøkonomi.

• Med Kannikegård og madkulturhuset Gaarden i Melsted som de primære kraftcentre blev der sat gang i en masse aktiviteter, som alle blev designet med fødevarebranchens ønsker for øje.

• Projektet Bornholms Fødevareklynge er nu afsluttet og partnerne Maria Barslund fra Gourmet Bornholm, Thomas Thors fra Bornholms Regionskommune og Lars-Ole Hjorth-Larsen fra Bornholms Landbrug & Fødevarer er klar til at søsætte nye udviklingsprojekter sammen.