CRT har kortlagt forskellige målgrupper – grøn bølge mangler ringruter

CRT har kortlagt forskellige målgrupper – grøn bølge mangler ringruter
Bornholms Grønne Bølge skal forbinde Hammerodde og Dueodde og give friluftsmennesker gode naturoplevelser. At det allerede er tilfældet, er Højlyngsstien et godt eksempel på. Stien er en del af den grønne bølge. Arkivfoto: Berit Hvassum
| 7. DEC 2020 • 19:13
Af:
henrik-nielsen

7. DEC 2020 • 19:13
NATUR

Flere mennesker bevæger sig i naturen, og de gør det af flere grunde. Det gælder i hvert fald dem, som benytter Bornholms såkaldt grønne bølge, der er et stisystem, der slynger sig fra Hammershus i nord tværs over øens indre til Dueodde i syd. Det viser en ny analyse fra CRT – Center for Regional- og Turismeforskning, der har kortlagt forskellige målgruppers brug af stisystemet.

Af en pressemeddelelse fremgår det, at analysen viser, at mennesker bevæger sig i den grønne bølge af fire forskellige grunde. Det er enten for at få pulsen op og mærke kroppen, for at være sammen med andre, for at understøtte en egen indre oplevelse eller for at nyde naturen på naturens præmisser.

Uanset om brugerne er til hest, på cykel, i kørestol, i fuldt løb eller på gåben, så er der ifølge CRT mange, der savner at kunne bevæge sig i ringruter.

– Det skyldes dels, at man har brug for et mødested, hvis man ønsker at benytte ruten sammen med andre. Det skyldes også, at man ofte ankommer med anden transport, end man vil benytte på ruten. Ridende har brug for parkering til trailere, børnefamilier med klapvogne, kørestolsbrugere og cyklister kommer med udstyret i bilen, siger analysens forfatter, seniorkonsulent Lene Havtorn Larsen ved CRT i pressemeddelelsen.

Bekvem overnatning

Ønsket om ringruter understøttes af udsagn fra erfarne vandrere, der fortæller, hvor vigtigt det er at vide, hvornår man er i mål for at skabe en tilfredsstillende oplevelse af ruten. Hvis man kan supplere målet med støttepunkter i form af vand, luft, toilet og information, er der basis for diverse personlige markeringer og symbolhandlinger, der både er vigtig for den enkelte, men også en autentisk og gratis markedsføring af destinationen.

Målgrupperne peger også på ønsket om overnatningsformer. Det gælder ikke kun læhytter, shelters og lejrpladser, men også den mere bekvemme slags. Her viser analysen, at der er både behov for og potentiale for nye forretningsmodeller, der både knytter sig til overnatningssteder og transport til og fra ruten, men også bagagetransport til næste overnatningssted og endelig en indkøbsservicefunktion til glemsomme brugere.

Disse forretningspotentialer hænger ifølge CRT fint sammen med de øvrige friluftsaktiviteter på Bornholm, der karakteriseres af meget forskelligartede aktører.

Fremtidige venskaber

Ifølge Lene Havtorn Larsen er der basis for at udvide og tydeliggøre konceptet outdoorfriends, som har eksisteret blandt kommercielle aktører på Bornholm de seneste to år. Konceptet er, at bornholmske virksomheder er ambassadører overfor turisterne, når det gælder outdoor-oplevelser.

– Konceptet bør udvides til også at inkludere private aktører omkring Bornholms Grønne Bølge. Ved at aktivere de bornholmere, der gerne vil være behjælpelige med vand, toilet og eventuelt adgang til et overnatningssted, får øen nye ambassadører og gæsterne en fortælling fra lokalområdet og måske endda et fremtidigt venskab, siger hun.

Analysen er udarbejdet for Bornholms Regionskommune i forbindelse med et Nordea-fonden-støttet forprojekt til Bornholms Grønne Bølge.

 
 

Om Bornholms Grønne Bølge

Visionen for Bornholms Grønne Bølge er at skabe et sammenhængende og let tilgængeligt natur- og friluftslandskab gennem det indre af Bornholm og derved styrke naturen og båndet mellem mennesker og deres omgivelser.

Målet med Bornholms Grønne Bølge er at

• styrke den naturmæssige og rekreative sammenhæng fra Hammerknuden til Dueodde.

• gøre natur og landskab mere tilgængeligt og trække flere mennesker i alle aldre ud for at dyrke og nyde store naturoplevelser.

• gøre det mere attraktivt at besøge, bo og drive erhverv i de mindre bysamfund på Bornholm.

• styrke adgangen til de mange værdier inde på øen

• give de besøgende nye oplevelser, øge kendskabet til Bornholms natur-, kultur- og landskabsværdier samt bidrage til at skabe omsætning i lokalområderne.

• styrke folkesundheden ved at forbedre rammerne for et aktivt natur- og friluftsliv.

• tiltrække nye tilflyttere, turister og virksomheder.

• skabe nye arbejdspladser og øget omsætning i lokalområderne.

• beskytte og udvikle naturens mangfoldighed.

Kilde: brightgreenisland.dk