Bornholmslinjen kommer med forslag om ekstra afgange: 'Ikke brugbart', siger turismeaktør

Bornholmslinjen kommer med forslag om ekstra afgange: 'Ikke brugbart', siger turismeaktør
Det er fint, at Bornholmslinjen forsøger at løse kapacitetsproblemerne, påpeger Rasmus Lund fra Team Bornholm, men han mener ikke, en ekstra dobbeltafgang med Povl Anker om lørdagen gør den helt store forskel. Arkivfoto: Berit Hvassum
TRANSPORT | BORNHOLM | ABONNENT | 13. SEP 2021 • 16:00
TRANSPORT | BORNHOLM | ABONNENT
13. SEP 2021 • 16:00

– Det er selvfølgelig positivt, at Molslinjen prøver at finde løsninger på kapaciteten, men det her er bare ikke brugbart. Det gavner i faktuelle termer næsten ingenting.

Sådan siger Rasmus Lund fra Team Bornholm, som står for udlejning af cirka 700 ferielejligheder og ydermere har adgang til 350 hotelværelser.

Det er hans reaktion på, at Molslinjen/Bornholmslinjen på et møde i Kontaktrådet for trafikbetjeningen af Bornholm i sidste uge havde nogle forslag til, hvordan kapaciteten kan øges på passagersiden i 2022.

Pr- og kommunikationschef i rederiet Jesper Maack, oplyser til Bornholms Tidende, at Bornholmslinjen hele tiden har haft en forståelse med Kontaktrådet om, at mødet her efter sommerferien skulle handle om at evaluere dels, hvordan sommeren er forløbet, og om der eventuelt har været ekstra udfordringer, dels at tale om at få den samlede kapacitet i spil.

Han tilføjer:

– Og den samlede kapacitet, ja, det er selvfølgelig Povl Anker, for det er jo den, der kan have noget ekstra tid på hånden. Nu bliver det mere specifikt, for vi foreslog på mødet i sidste uge Kontaktrådet seks lørdage, hvor vi indsætter en ekstra dobbelttur med Povl Anker. Det skal være en tidlig afgang fra Rønne, klokken 5.30 tror jeg, og det skyldes, at den skal til Ystad tids nok til at være tilbage i Rønne igen ved middagstid, for der er et stort ønske fra folk om at ankomme på det tidspunkt.

I de samme weekender, som Povl Anker skal sejle en ekstra lørdagstur, foreslår Bornholmslinjen endvidere, at hurtigfærgerne Express 1 og Max om søndagen sejler en femte dobbelttur hver.

– For også at hæve kapaciteten der, siger Jesper Maack.

Lejrskoler

På grund af stor efterspørgsel på skolerejser foreslår rederiet også en række ekstra afgange med Max næste år – fem i maj, en enkelt i juni og to i september.

– Men der kan jo også komme endnu mere efterspørgsel i efteråret, og det har vi sagt, at vi må snakke om til den tid, siger han.

Hvis Trafikkontaktrådet siger ja til de foreslåede tiltag, kan rådet formelt rette en henvendelse til Transportministeriet, oplyser Jesper Maack.

– Og siger ministeriet også ja, skynder vi os at få sat afgangene til salg, siger han.

Men Rasmus Lund, som altså er i turistbranchen, men dog ikke sidder i Kontaktrådet, mener altså ikke, at forslaget flytter ændrer nok på kapacitetsproblematikken:

– En færge klokken 5.30 lørdag ud af Rønne kan man ikke bruge til så meget, siger han og fortsætter om afgangen retur fra Ystad med Povl Anker:

– Det kan godt være, at man kan få folk til Bornholm lørdag med en afgang på et nogenlunde okay tidspunkt, men lige for os i Team Bornholm er det ikke så afgørende, fordi vi har valgfri skiftedag og derfor kan komme uden om lørdagene. Lørdagen er mere et problem for sommerhusudlejerne, som typisk har skiftedag om lørdagen. De gæster kan så komme over med den Povl Anker-afgang, men når de skal rejse tilbage igen, skal det jo også ske lørdag, og så risikerer de altså at skulle sejle klokken 5.30. Det betyder, at de skal køre meget tidligt fra Snogebæk, Balka, Allinge og så videre, og det er ikke attraktivt at skulle stå op klokken fire om morgenen for at rejse hjem.

Besværligt

– Så vil man lave ekstra afgange med Express 1 og Max om søndagen, og det er selvfølgelig fint nok, men også de afgange kommer til at ligge på tidspunkter, som enten er meget sene eller meget tidlige, siger Rasmus Lund.

– Og jo mere besværligt du gør det for gæsterne, desto mindre tilbøjelige er de til at vælge Bornholm. Bornholmslinjen sejler jo i højsæsonen stort set alt, hvad de kan, så de nye afgange vil helt naturligt komme til at ligge på meget skæve tidspunkter, og det er der altså ikke nogen, der synes er ret sjovt.

– Tager vi for eksempel gæsterne i juli, så er det typisk syv, måske 10 dage de kommer, men de, der kommer i august og september, er her typisk kun tre-fire dage. Og kan de først komme med den sidste færge på rejsen hertil, så har de tabt hele første dag, og skal de hjem med den første færge, har de også tabt den dag, siger han.

Med mindre de tager den meget sene færge hjem?

– Ja, men så kan man spørge, hvor fedt det er at komme hjem klokken to eller fire om natten, hvis man skal op på arbejde næste dag, siger Rasmus Lund.

Formanden for Kontaktrådet, Thomas Thors, oplyser til Bornholms Tidende, at forslaget om de ekstra afgange blev drøftet på rådets møde i sidste uge, og på baggrund af den drøftelse bliver der formuleret et forslag til en forespørgsel, som så – når rådets medlemmer har godkendt det – skal sendes til Transportministeriet.

– Vi er jo ministeriets høringsorgan, slår han fast.