Bornfibers kunder skal selv opdage, at prisen er sat ned

Bornfibers kunder skal selv opdage, at prisen er sat ned
Det er nu muligt at få en mindre internetregning, hvis man er kunde hos Bornfiber. Arkivfoto: Jacob Jepsen
Tirsdag 17. december 2024 • 19:00
Jesper Gynther
Journalist
Tirsdag 17. december 2024 • 19:00

Bornfiber tilbyder nu billigere normalpriser for internetforbindelser, da tillægsprodukter er faldet bort. Men hvis man allerede er kunde, får man ikke besked om muligheden for den billigere løsning. Vi ønsker at undgå forvirring eller irritation ved pludselige ændringer i pakkerne, lyder forklaringen. Forbrugerrådet Tænk anbefaler større åbenhed over for kunderne.

Der er nu mulighed for at få billigere internetforbindelse, hvis man er kunde hos Bornfiber. Eksempelvis koster en 1000 mbit hastighed nu 359 kroner i stedet for 399 kroner.

– Vi har nu en bredere vifte af forskellige tilbud designet til kundernes forskellige behov. Et nyt produkt rettet mod både eksisterende og nye kunder, fortæller Bornfibers administrerende direktør Uffe Nielsen.

Den billigere normalpris skyldes, at Bornfiber ikke længere tilbyder nye kunder tillægsprodukter som eksempelvis sikkerhedspakke, 25 gb online harddisk og muligheden for løbende opdatering af udstyr. Eksisterende kunder beholder dog tillægsprodukterne og skal derfor fortsat betale den gamle og dyrere pris.

– For at sikre kundetilfredshed har vi valgt en model, hvor kunderne kan være trygge ved, at deres abonnement forbliver uændret fra bestillingstidspunktet, fortæller Uffe Nielsen.

Bornfiber har valgt ikke at fortælle sine kunder, at de kan få en billigere pakkeløsning, og det ikke alle kunder, som er tilfredse med det.

"Når man som kunde betaler, er det en torn i øjet at opdage, at prisen er sat ned… Uden man får besked, og selv opdager det og må ringe selv… Det er ikke ordentlighed, og man får følelsen, at man bliver snydt og selv skal være opmærksom. Derfor én stjerne. Det skal tilføjes, at vi fik samme pris som andre, tak", skriver en kunde i en en-stjernet anmeldelse af Bornfiber på Trustpilot.

Men det er et bevidst valg, at Bornfiber lader det være op til kunderne selv at finde ud af, at priserne er sat ned.

– Vi ønsker at undgå forvirring eller irritation ved pludselige ændringer i pakkerne. Har man som kunde brug for at vurdere, om ens nuværende løsning stadig matcher ens behov, står vi klar til at hjælpe, fortæller Uffe Nielsen og opfordrer kunder til at kontakte Bornfiber eller besøge dens hjemmeside for at finde den optimale løsning - både når det gælder pris og indhold.

Forbrugerråd: God stil at oplyse

Bornfiber gør ikke noget juridisk forkert ved at tilbyde forskellige priser for nye og gamle kunder. Der er heller ikke nogen regler, som påtvinger Bornfiber at fortælle sine kunder om muligheden for at skifte til en billigere pakkeløsning.

Forbrugerrådet Tænks seniorjurist Martin Bruun-Houmølle mener dog, at det vil være god stil af Bornfiber, hvis virksomheden informerede sine eksisterende kunder om muligheden for at få den nye og billigere pris.

– For det kunne jo godt være, at dem, der er på en aftale i dag og som har et større indhold til en højere pris, ville være bedre tjent med at få en lavere pris og et indskrænket indhold, siger Martin Bruun-Houmølle, som ikke forstår, hvordan det skulle kunne "forvirre" kunderne, at Bornfiber oplyser om de nye og billigere pakkeløsninger.

– Jeg tænker, at en standardforbruger nok godt kan gennemskue, at du kan få noget til 399 kroner, der indeholder nogle ekstra services, eller du kan få noget til 359 kroner, der bare indeholder nogle færre services. Vil du have de services og dermed betale en dyr pris eller ej? Jeg synes ikke, at der er det store forvirrende i det. Der er jo ikke snak om abonnementsfælder eller mærkelige finansieringsaftaler, hvor man skal kunne forstå, hvad det kommer til at koste i årlige tilskrivninger af renter og lignende.

Kan du godt forstå anmeldelsen på Trustpilot, hvor en kunde føler sig snydt, fordi han selv skulle opdage, at det nu var muligt at få internet til en billigere pris?

– Sagtens, og det er jo det, som differentierede priser fører til. Der er jo en udfordring i, at det skaber utilfredshed blandt kunder, når man finder ud af, at naboen får en bedre pris og et bedre indhold, end man selv gør.

Han mener, at det i sidste ende kan være en god forretning for Bornfiber at informere sine kunder om de ændrede normalpriser. Så undgår virksomheden nemlig, at en kunde vælger at skifte internetudbyder i irritation over at finde ud af, at prisen er sat ned for nye kunder.

– Man skal huske på sine trofaste kunder, der betaler lønnen, for der kan jo være ret store penge at tabe på utilfredse kunder, uanset om man så har gjort noget juridisk forkert eller ej, siger Martin Bruun-Houmølle.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT