31. AUG 2018 • 12:18DEBAT • AF BJARNE HANSEN

Færgen er bornholmernes livsnerve

SYNSPUNKT
Nu sker det snart, at et nyt færgerederi overtager transporten af gående passagerer, biler og alt gods på biler til og fra Bornholm.

Jeg er ikke i tvivl om at Molslinjen er et godt færgerederi, der nok skal finde ud af at transportere gods og biler, men kan de også finde ud af at transportere Bornholmere?

Jeg var så heldig at få hyre som 3. styrmand i M/F Bornholmerpilen den 20. maj 1970.
Det var en bilfærge, der sejlede mellem Rønne og Ystad, og det var kun et kort sommerjob på 29 dage.
Senere har jeg arbejdet som styrmand på adskillige af de andre færger som M/S Kongedybet, M/F Povl Anker, M/F Jens Kofoed og M/F Hammershus.

Her lærte jeg mange Bornholmere at kende, og forstod hvor meget færgetrafikken betød for den enkelte Bornholmer.

På en tur om aftenen fra Rønne med Povl Anker kom fru Kofoed med bussen fra Nexø, hun skulle på enkelt tur til København med samme køje tilbage om aftenen.

Klokken 21 hvor jeg stod ved landgangen, kom fru Kofoed om bord med to store poser fra et Magasin i København, og hun sagde ”Ah det er dejligt, nu er jeg hjemme igen”, jeg kunne dog fortælle fru Kofoed at hun ikke var hjemme før i morgen tidlig ”Mår jeg er ombord på færgen er jeg hjemme, resten sørger I jo for” var svaret!

Her lærte jeg, at færgen og rederiet var Bornholmernes. Det var deres livsnerve til København og Danmark.
En dag i januar 1991 hvor vi en søndag skulle ligge i København, fik jeg et brev af kaptajnen, om at jeg på vagten om eftermiddagen skulle finde afstande mellem forskellige havne i Sverige og Danmark, dem skulle jeg aflevere til direktøren mandag eftermiddag. Da jeg havde ordnet det, gik jeg ned på ekspeditionen i Havnegade for at høre om hvad

vi skulle have med hjem om aftenen. Vi snakkede også om, vi snart skulle ud og ligge i Frihavnen sammen med Oslobåden. Ekspeditionen i Havnegade skulle lukkes og nat - båden skulle stoppe. Det var nyt for mig, jeg havde godt hørt rygter.

Da jeg mandag eftermiddag afleverede papirene til direktøren, spurgte jeg om det var rigtigt, at natfærgen skulle stoppe. Det skulle den, men det var ikke lige nu. Det var en meget dårlig ide, det er der mange Bornholmere der bliver kede af, sagde jeg.

”Ja Bjarne Hansen, hvis De ikke er enig i rederiet og vores planer, sagde direktøren, så må De finde andet arbejde,” svarede direktøren.

”Det gør jeg. Jeg siger min hyre op i morgen,” sagde jeg.

Efterfølgende fik jeg job som 1. styrmand i M/S Mercandian Globe i Miami, her var jeg i fire dejlige måneder. Mit sidste rederi var Sydfynske Dampskibs selskab, hvor jeg var Overstyrmand i M/F Odin Sydfyen. Jeg har været meget glad for at sejle i færger med passagerer og biler.

Jeg er bare bange for at Molslinjen, nu Bornholmslinjen, ikke forstår, at mange gående Bornholmere er afhængige af ruten Rønne - Ystad - København, da de ikke har bil. Ellers kan det være, at det hurtigt kan blive til MOLBOLINJEN. Dem der kender molbohistorierne ved at det ikke er særligt flatterende!.

Bjarne Hansen,
Borgm. N. E. Hansensvej 1 E 2. th,
4300 Holbæk


SENESTE DEBAT

17. NOV 2018 • 18:01 FOR ABONNENTER
En helt ny slags stabilsator
17. NOV 2018 • 15:05 FOR ABONNENTER
Tidendes journalister fortjener en pris
17. NOV 2018 • 08:50 FOR ABONNENTER
Giv rederiet lov til at lære farvandet at kende
16. NOV 2018 • 19:39 FOR ABONNENTER
Lyset afslører den falske kirke
16. NOV 2018 • 16:16 FOR ABONNENTER
Lad os nu få stabilisatoren tilbage
15. NOV 2018 • 14:17 FOR ABONNENTER
Stop den ødelæggende grådighed
13. NOV 2018 • 06:37 FOR ABONNENTER
Sødygtighed og behagelighed
12. NOV 2018 • 18:31DEBAT
Det gode spørgsmål til rederiet
11. NOV 2018 • 09:07 FOR ABONNENTER
Staten skabte et monopol
10. NOV 2018 • 07:40 FOR ABONNENTER
Larsen-Jensen: Bornholmerne og Folketinget er blevet snydt
9. NOV 2018 • 18:02 FOR ABONNENTER
Fortovet har været ventet længe
9. NOV 2018 • 13:59 FOR ABONNENTER
Kunstværket er et pletskud
8. NOV 2018 • 06:18 FOR ABONNENTER
Kunne det tænkes at regeringen gik ind for privatisering?
7. NOV 2018 • 16:39 FOR ABONNENTER
Direktør: Molslinjens aflysninger skader os
7. NOV 2018 • 09:58 FOR ABONNENTER
16-0 til Hammershus
7. NOV 2018 • 07:11 FOR ABONNENTER
Hurtigfærgen er uegnet til opgaven
6. NOV 2018 • 08:22 FOR ABONNENTER
Højskolen bør være for alle generationer
2. NOV 2018 • 14:52 FOR ABONNENTER
Vinteren på Hammershus er en underskudsforretning
2. NOV 2018 • 13:23 FOR ABONNENTER
Giv færgens crew et smil, de trænger
31. OKT 2018 • 14:29 FOR ABONNENTER
Læserbrev: Det er skandaløst at lukke besøgscentret
30. OKT 2018 • 18:11 FOR ABONNENTER
Passagerer informeres ikke om kompensation
30. OKT 2018 • 14:39 FOR ABONNENTER
Færgesituationen er uhyggelig
30. OKT 2018 • 06:32 FOR ABONNENTER
Problemet er Express 1

MEST LÆSTE DEBAT

17. NOV 2018 • 18:01 FOR ABONNENTER
En helt ny slags stabilsator
17. NOV 2018 • 15:05 FOR ABONNENTER
Tidendes journalister fortjener en pris

Mest læste

16. NOV 2018 • 18:55 FOR ABONNENTER

Spændende avlshingst flytter til Bornholm

15. NOV 2018 • 16:45 FOR ABONNENTER

Toft tror på titlen