De fik mest opmærksomhed ved sidste års folkemøde
Kristian Jensen var den der fik allermest opmærksomhed sidste år. Foto: Berit Hvassum

17. MAJ 2017 • 06:03 • AF ANDERS LILJEROTH

De fik mest opmærksomhed ved sidste års folkemøde

Når der meget snart bliver afholdt folkemøde i Allinge, vil det vrimle med politikere og organisationsfolk, der alle gerne vil have deres budskab ud.

Men når man ser på mængden af tilmeldte arrangementer, som i skrivende stund nærmer sig 3.000, kan det virkelig være svært at slå igennem.

For der er ingen tvivl om, at spaltepladsen, både i Bornholms Tidende, men også i alle de landsdækkende medier, der dukker op på Bornholm om en måneds tid, er trang.

Der er også hård konkurrence om brugernes opmærksomhed på de sociale medier under Folkemødet hvert år. Alligevel er der nogle, som klarer sig ud på den anden side, og er blevet bemærket for deres enestående indsats med presse eller sociale medier.

Det viser en opgørelse som Infomedia har lavet, hvor de lister op, hvem der klarede sig allerbedst på Folkemødet sidste år.

Kampen mod kendisser 
Og der er ingen tvivl om, at det er en rigtig god idé, at have en minister eller en partileder, til at deltage i debatterne. For det er politikerne, der bliver omtalt langt mest i forbindelse med Folkemødet, og sidste år var det Kristian Jensen (V), der fik mest opmærksomhed i de redaktionelle medier.

På listen over de mest omtalte personer i redaktionelle medier, i forbindelse med Folkemødet 2016, skal man helt udenfor en top 25 for at finde en person, der ikke er politiker.

På de sociale medier, så det derimod anderledes ud. Her kæmper man nemlig ikke bare mod politikere om rampelyset. Organisationer, virksomheder og kendisser fylder alle – især i Twittersfæren – med godt indhold.

I 2013 blev der skrevet 9.177 tweets om Folkemødet. I 2016 røg det tal helt op på 47.167 tweets, der blev afsted. Konkurrencen om rampelyset er altså hård – både offline og online.

I oversigten ses en top 5 over de politikere, meningsdannere, organisationer, virksomheder og events eller kampagner, som klarede det allerbedst i 2016.





Mest læste