3 tips til gode kostvaner

SPONSORERET AF JALA-HELSEKOST.DK

3 tips til gode kostvaner

Det er godt for helbredet at have en sund og varieret kost, det kan dog være svært at få et overblik over de sunde kostvaner. Der kan være flere årsager til dårlige kostvaner. Det kan først og fremmest været forårsaget af dårlige vaner, og ikke mindst være grundet de mange fristelser, som rammer os i løbet af dagen. Det kan være svært at sige nej til et stykke kage på arbejdspladsen, hvis alle andre spiser med. Der er som sådan intet galt i at spise et stykke kage i ny og næ, men hvis det bliver noget man gør flere gange ugentligt, er det ikke længere sundhedsmæssigt forsvarligt.

1. Sæt nogle mål
Det kan være svært at få sunde kostvaner, hvis ikke du har sat dig et konkret mål med kostvanerne. Det er lettere at spise sundt og varieret, hvis du har en grund til at gøre det. Det er helt op til dig hvad målet skal være, om det er fordi du gerne vil tabe 5 kilo, eller om du blot forsøger dig med en periode helt uden sukker. Undersøgelser peger i retning af, at abstinenserne efter sukkerholdige sager forsvinder, hvis ikke man indtager disse i en periode. Kroppens behov kan på den måde ændre på.
Det er dermed underordnet hvad dit mål er, blot at det får dig til at tænke over dine kostvaner. Det kan være en fordel ikke at sætte målet for højt fra start. Hvis du sætter dig et urealistisk mål, så er der større sandsynlighed for, at du får sværere ved at holde den sunde livsstil.

2. Hvordan ændres dårlige kostvaner?
Du kan hjælpe dig selv med at overholde dit mål ved ikke, at handle ind på tom mave. Handler du ind på tom mave, kan du hurtigt komme til at handle ind af unødvendige sager. Derudover er det en god ide at overveje hvad, som har en tendens til at friste dig. Hvis det er slik, så sørg for at fjerne det fra dit hjem og kontor, så du ikke kommer til at spise det, når du bliver sulten.
En god måde at ændre dine kostvaner er også ved, at lægge en konkret madplan for din uge. Hvis du har en plan, så har du lettere ved at handle ind til disse konkrete retter. Det bliver på den måde lettere for dig, ikke at købe ind af unødvendige madvarer, som ikke hjælper dig med at nå dit mål.
Du kan overveje at sætte dig ind i helsekost, og hvilke kosttilskud som kan hjælpe dig med at nå dit mål. Chia frø er eksempelvis en enormt populær vare, som mange implementerer i deres kostvaner. Chia frø er en af de mange kostvarer, som placeres i kategorien ”super food”.

3. Ros dig selv
En af forudsætningerne for, at det bliver en positiv proces for dig at ændre på dine kostvaner, er ved at du husker at rose dig selv undervejs. Det er måske en mærkelig ting for dig at gøre i starten, men det har en positiv psykologisk indvirkning. Du må her lægge janteloven lidt fra dig.

18. AUG 2019 • 17:16 FOR ABONNENTER

Bornholmsk rejsesjak bygger luksusvillaer i Nordsjælland

18. AUG 2019 • 16:17SPORT

Solon gjorde det igen

Mest læste

18. AUG 2019 • 16:17SPORT

Solon gjorde det igen