EU spiller på frygt for tab af demokrati i valgkampagne

29. APR 2024 • 14:23UDLAND

EU-Parlamentet præsenterede mandag tv-kampagne, som op til valg advarer nye vælgere mod tab af demokratiet.

Få flest mulige vælgere til at stemme ved valget til EU-Parlamentet.

Det er målet med EU-Parlamentets kampagne forud for valget, der holdes den 6. til den 9. juni i de 27 EU-lande. I Danmark er datoen den 9. juni.

Men kampagnen er "dybt kritisabel", mener Dansk Folkepartis medlem af EU-Parlamentet, Anders Vistisen.

- Kampagnen har helt klart en politisk slagside. Budskabet er, at mere EU er godt. Og at folk, der ikke er begejstret for et overnationalt EU er en trussel, siger Anders Vistisen.

EU-Parlamentets kampagnen blev mandag præsenteret på et pressemøde i Bruxelles.

Centralt er tv-indslag, der viser bedsteforældre fra flere EU-lande, "der sikkert stemmer for sidste gang i deres liv", som advarer deres børnebørn mod, at demokratiet kan gå tabt.

- Jeg har haft det dybt i mit hjerte i flere år. Jeg tænker på det hver morgen, men jeg taler ikke om det, siger en fransk bedstemor i tv-kampagnen.

Hun fortæller videre om Tysklands invasion af Frankrig under Anden Verdenskrig:

- Jeg burde være død den 17. juni 1940. Soldaterne var overalt. Min mor blev dræbt, mens hun lå over mig, for at beskytte mig.

- Når man er 12 år, og ens mor dør for at beskytte en, så glemmer man det aldrig, siger den franske bedstemor om Tysklands invasion af Frankrig under Anden Verdenskrig.

Sammenhængen til EU-parlamentsvalget er dog historieforvridning, mener Anders Vistisen. Han fremhæver, at det ikke var EU, men nationalstater som Storbritannien, der genoprettede det franske demokrati.

- Fortællingen i kampagnen er, at EU har skabt fred. Men man kan lige så vel have fundet en historiker, der sagde, at Winston Churchill var en konservativ brite, der elskede nationalstaten, og at Storbritanniens involvering i Anden Verdenskrig havde et nationalt og konservativt udgangspunkt.

- Det var ikke for at fremme, at Storbritannien skulle ledes overstatsligt fra Bruxelles. Man forsøger at tage patent på historieskrivningen og få den til at passe ind i et projekt, der handler om, at EU skal have mere magt, siger Anders Vistisen.

EU-Parlamentets talsmand, Jaume Duch Guillot, afviser, at kampagnen spiller unødigt på frygt frem for eksempelvis at fokusere på vælgernes mulighed for at påvirke EU's politiske dagsorden.

- Budskabet er meget klart. Valget er ikke kun en mulighed for EU-borgerne til at få indflydelse på EU's fremtid. Det er også en chance for at styrke demokratiet gennem aktiv deltagelse, siger Jaume Duch Guillot.

Han fremhæver, at tv-kampagnen viser personer, som har oplevet betydningen af demokrati.

- De kender risikoen ved at tage demokratiet for givet, og de ved, hvilken rolle det spiller for et frit samfund, siger Jaume Duch Guillot.

Socialdemokratiets spidskandidat, Christel Schaldemose, siger, at hun nok havde jeg lagt mere vægt på, hvad det er, EU skal træffe af beslutninger om i fremtiden, og dermed, hvordan man kan påvirke EU's politiske fremtid.

- Men når det er sagt, så er det en kampagne, der skal virke i hele EU. Og med det vi ser på de sociale medier af desinformation og brug af kunstig intelligens, så er det mange år siden, at demokratiet har været så udfordret, som vi ser nu, siger Christel Schaldemose.

/ritzau/

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU