Kaas: Vi vil køre på skinner

Kaas: Vi vil køre på skinner
LEDER | 19. MAR 2024 • 05:30
Tommy Kaas
Digital chef
LEDER
19. MAR 2024 • 05:30

E65 skal gøres bedre og hurtigere. Men er vi egentlig ikke lige så interesserede i en ny og forbedret togforbindelse til det øvrige Danmark?

I Sverige sysler man med at gøre E65 bedre. På kort sigt udvides motortrafikvejen i første omgang med små fire kilometer ny motorvej mellem Börringe og Svedala, og på lidt længere sigt kan der blive tale om, at hele strækningen mellem Ystad og Malmø bliver til en motorvej.

Et spændende projekt, som vores lokale trafikkontaktråd for længst har udtrykt opbakning til, og det ville jo være nemt og bekvemt at kunne sætte sig i bilen og drøne direkte ind på en motorvej hele vejen fra færgen til Øresundsbroen.

Men i klimaet og konkurrenceevnens navn burde der nok presses endnu mere på for en ordentlig togforbindelse mellem Ystad og København, så vi kunne få et godt alternativ til det busmonopol, som Bornholmslinjen og Herning Turist har sat sig på med Kombardo Expressen. I dag kan man via DSB booke en togbillet, hvor man stiger på Pågatoget til Hyllie, hvor man så skifter til Øresundstoget, men dét bør naturligvis kunne gøres langt mere effektivt.

En stabil, sikker og ikke mindst prisbillig togforbindelse til hovedstaden burde ikke alene være et svensk anliggende, som det tilsyneladende er tilfældet nu, men noget, som der fra dansk side burde arbejdes meget mere for, end der bliver i øjeblikket.

Togrejsen er bekvem, og den byder altså på et klimamæssigt skridt op i forhold til selv at tage bilen. Og der er mange grunde til, at kollektiv transport kan være en vigtig del af vores fælles grønnere fremtid; Når vi samles flere i det samme transportmiddel, er der færre CO2-udledende biler på vejene. Dét giver også et anderledes pres på vejene, og på lidt længere sigt kan kollektiv transport være mere økonomisk bæredygtig for både den private og den offentlige økonomi.

Når alt det er sagt, er det vigtigt at erkende, at kollektiv transport ikke er den eneste løsning for fremtiden, og netop derfor er det ikke et spørgsmål om enten eller, når vi taler om E65 og togskinnerne. Vi ønsker os naturligvis både og.