4. NOV 2014 • 15:00SYNSPUNKT • AF ANNE MARGRETHE ROESEN, FORENINGEN BORNHOLMTUNNEL

Tunnel - igen igen

Opråb fra Udkanten kommer på besøg, jeg håber, at vores politikere vil deltage, for der er meget, vi har fælles med andre øer i Danmark. Og dog er vi forskellige, fordi vi er den eneste klippeø i Danmark, vi ligger forholdsvis langt fra fastlandet, og vi er en almindelig dansk kommune af standardstørrelse.

Ved Holbæk har man fået liv i mindre landsbyer pga. mange nye, yngre tilflyttere. De unge har set muligheden for at bo trygt og lade børnene vokse op på landet, med de fordele det har. En grund til et skift var muligheden for at pendle til arbejde i både København og Holbæk. Tilgængelighed var en vigtig faktor.

Det er netop Bornholms problem, tilgængelighed. Kun få familier rejser med fly, langt de fleste kører i bil. Selv om vi får 200 mio. i tilskud til Færgen hvert år, så er vores billetpriser stadig højere end prisen for at køre over land. Kommunalbestyrelsen taler om trafikal ligestilling, de mener nedsatte billetpriser, men trafikal ligestilling er også tilgængelighed. I dag har folk i andre dele af Danmark mulighed for at rejse, hvor de vil, og hvornår de vil, undtagen til og fra Bornholm. Foreningen Bornholmtunnel har mange gange før talt for lettere tilgængelighed med en tunnel, men det er ligesom luft for politikerne og deres embedsmænd. Bornholm er faktisk lige så tilgængelig som Anholt, hverken mere eller mindre!

Hvem bestemmer, og hvem er visionær? Er det embedsmændene som får gode ideer, som de præsenterer for politikerne, eller er det politikerne, der har visioner, de præsenterer for embedsmændene? Gennem de sidste 10 år har det virket, som om ingen af parterne har mod til at have virkelige visioner, og Bornholms fremtid kan ikke forbedres nævneværdigt "ved at koge suppe på et lam i stedet for på en gris". Vi skal højere op, længere ud, mere frem i skoene.

En fastforbindelse under havet vil skabe arbejde, pendlere og flere fastboere til gavn for lokale arbejdspladser, detailhandlen og turisterhvervet. Vi vil sikkert få flere endagsturister eller weekendovernatninger, men mange af de, der er bekymrede for det, var børn og unge i 50'erne og 60'erne, og når man spørger, om de var for mange bornholmere dengang, så er svaret et overrasket nej, bestemt ikke. Så lad os da igen blive 10.000 flere på øen.

De bornholmske jernbaner skabte let tilgængelighed fra kyst til kyst, i dag mangler vi let tilgængelighed til kontinentet. Vi er med i EU, og vi skal leve i nuet. Og i nuet bygges der broer og tunneller mange steder i verden. En afstand på 40 km er ikke langt, der er mange geofysiske og teknologiske erfaringer fra Norden, Europa og Østen. COWI og Rambøll arbejder med tunnelbyggeri dagligt mange steder i verden.

De sidste år har kommunalbestyrelsen haft travlt med at se tilbage, at lave økonomiske "brandslukninger", været lidt visionære i det små, men uden mod til virkelige tiltag, som kan rykke øen fremad, som f.eks. en forundersøgelse af Hammergattet. En sådan undersøgelse vil vise om undergrunden er af en beskaffenhed, som gør det økonomisk muligt at få en tunnel i lighed med Færøerne og Norge, Storebælt, Øresund, Metroen, Guldborgsund og Limfjordstunnelen. Det er en dårlig undskyldning, at den ene trafikdrøftelse udelukker den anden. Og med alting for nedadgående her på Bornholm, så skal der tænkes anderledes, der skal tænkes nyt, og uanset brændstof og til hvilken pris, så er det ikke ny tænkning at fastholde en færgedrift.

Det vil uden tvivl få konsekvenser for Bornholm, når Femernforbindelsen åbner, og så vil det være en ynk, hvis vores politikere igen står overraskede, når turisterne kører en anden vej. Rettidig omhu er at se fremad og ikke altid tilbage, rettidig omhu er at handle på fremtiden med mod og visioner, og det gælder både politikere og embedsmænd. Lad os se et politisk benarbejde for en forundersøgelse med henblik på en fastforbindelse. Tænk udvikling, tænk anderledes, se fremad og kæmp, lad os få en fastforbindelse, en let tilgængelighed.


Mest læste