Ny lov for dine bildæk
Nye regler kræver sikkerhedssystem for dæktrykket på dine bildæk

23. OKT 2014 • 04:32 • AF ANDERS LILJEROTH

Se hvad det betyder for dig: Ny lov for dine bildæk

Fra den første november skal alle nye personbiler, der sælges i Danmark, være udstyret med et automatisk kontrolsystem for dæktrykket.

"Systemet skal sikre, at biler ikke kører med et forkert dæktryk, på et eller flere af hjulene" fortæller Michael Møller fra Bornholms Service & Skadecenter. Der er med andre ord tale om et system, der giver os alle større sikkerhed i trafikken.

De overordnede krav til systemet er, at det skal kunne registrere, hvis der sker et tryktab i et dæk, på over 20 procent, eller hvis dækkets tryk falder til under halvanden bar. I så fald, skal systemet give føreren af bilen besked i løbet af maksimalt ti minutter.

"I billigere biler, fungerer systemet ved hjælp af bilens ABS sensor eller anden lignende sensor, der måler hastigheden på hjulene" fortæller Michael Møller. "Hvis dæktrykket falder, vil resultatet blive, at dækket kører rundt med en anden hastighed, end de øvrige dæk". Dette system kaldes et indirekte TPMS-system.

Et dyrere system er det såkaldte direkte TPMS-system. Det fungerer ved en trådløst batteridrevet sensor i dækventilen, der sender et radiosignal med data til en styreenhed, som viser informationen i bilens display.

"Fordelene ved det dyre system er, at ventilerne kan måle dæktryk og dæktemperatur på det enkelte dæk, og at sensorerne kan måle det inden du kører en tur i bilen" forklarer Michael Møller. Hermed siger han, at det billigere indirekte system kun kan måle dæktrykket under kørsel, altså imens hjulene på bilen kører rundt. Det dyrere direkte system reagerer hurtigere ved udsving, og der kan endda tilkobles en Smartphone app, der kan kobles på bilens system.

Hvad er konsekvensen for dig?
Michael Møller fortæller, at konsekvensen af denne nye lovgivning, kan give en bilejer en ekstra omkostning på mellem 1.000 og 3.600 kr når bilen skal have nye dæk, afhængigt af hvilket system der er tale om.

"Hvis din bil har et indirekte system, skal du normalt ikke bekymre dig om noget, med mindre du ser din TPMS advarselslampe lyse i instrumentpanelet. I så fald kan der være tale om en punktering eller måske bare en fejlmelding" siger Michael Møller. "Har din bil derimod det direkte system installeret, skal du være opmærksom på, at når du køber nye hjul, skal der købes nye sensorer, som skal kodes for at passe til bilen. Desuden skal hvert hjuls tryksensor kontrolleres, når der skiftes mellem sommer- og vinterhjul, og batteriets tilstand i alle sensorer skal ligeledes kontrolleres."

Priserne på sensorerne er dog faldende, da der løbende kommer flere producenter på markedet, beroliger Michael Møller, og han bemærker, at hos Bornholms Service & Skadecenter sidder de klar til at rådgive kunderne, også om den nye lovgivning.

Den nye lov, der altså træder i kraft for nye biler fra 1. november betyder, at TPMS er obligatorisk, og en del af bilens sikkerhedssystem, og derfor skal det altid være funktionsdygtigt, og altså virke på både vinter- og sommerdæk.

Det skal dog nævnes, at der ikke er noget krav om, at TPMS skal eftermonteres på ældre biler.



Eksempel på en TPMS ventil


SENESTE NYHEDER

18. OKT 2017 • 14:00NAVNE
Dødsfald
18. OKT 2017 • 13:55
Planteskole sat til salg
18. OKT 2017 • 13:04 KUN FOR ABONNENTER
Onsdagens leder: Hvor er der langt fra Svaneke til Allinge

MEST LÆSTE BORNHOLM

Mest læste