Katastrofalt regnskab fra DSBFirst
Foto: Dan Qvitzau

27. JUN 2011 • 17:04 • AF DAN QVITZAU

Der er tale om en meget kritisk situation: Katastrofalt regnskab fra DSBFirst

DSBFirst står for IC Bornholm, men det egentlige DSB har over for Bornholms Tidende lovet at videreføre IC Bornholm, hvis DSBFirst lukker.

DSBFirst afleverer det dårligste regnskab i statsbanernes historie. DSBFirst Danmark A/S, DSBFirst Sverige AB og DSBFirst Väst AB havde et samlet underskud på knap 582 millioner danske kroner i 2010, skriver DR Nyheder.
Selskabets egne revisorer tegner et dystert billede af det skandaleramte togselskab, hvis skæbne efter alt at dømme besegles tirsdag. Og det er meget svært at se, hvad der kan forhindre en nedlukning af selskabet.
- Der er efter min opfattelse tale om en meget kritisk situation for DSBFirst, vurderer revisor Thorbjørn Helmo Madsen, der har gennemgået et netop offentliggjort 2010 regnskab for DSBFirst ApS, som er det holdingselskab, der kontrollerer DSBFirst operationer i Danmark og Sverige.
- DSBFirst er meget tæt på en konkurs, siger Thorbjørn Helmo Madsen til DR Nyheder. For at selskabet kan fortsætte driften, skal tre forudsætninger være opfyldt, betoner DR Nyheder.
For det første skal DSB overbevise de svenske trafikmyndigheder om en ny økonomisk model, og det indebærer, at svenskerne skal op med tegnebogen, hvilket de hidtil har afvist.
Derudover skal DSBs partner, skotske Firstgroup, også skyde penge ind i DSBFirst. Og endelig skal der findes en løsning, så DSBFirst ikke skal betale enorme summer tilbage for ulovlig modtaget statsstøtte.
Årsregnskabet for holdingselskabet DSBFirst ApS og DSBFirst Danmark A/S afslører desuden, at de virkelig store økonomiske problemer skal findes i det svenske DSBFirst AB. Det havde et underskud på 387 millioner svenske kroner i 2010, forklarer DR Nyheder.
Til sammenligning havde DSBFirst Danmark A/S et underskud på knap 270 millioner kroner. Men det resultat er belastet af en ændret regnskabspraksis og ikke mindst et stort lån på godt 190 millioner kroner til det svenske DSBFirst. Det reelle underskud i DSBFirst Danmark, der driver trafikken på Kystbanen ved København, er "kun" omkring 30 millioner kroner - altså langt fra de blodrøde tal i Sverige.
Det taler for, at DSBFirst ejer kan vælge at lade selskabet køre videre i Danmark, mens det til gengæld lukker søsterselskabet ned i Sverige, med mindre de svenske trafikkøbere indvilger i at øge kontraktbetalingen.
De svenske trafikmyndigheder har frist til tirsdag til at meddele DSB om de er klar til at spytte flere penge i det skandaleramte togselskab.
En rapport fra revisionsfirmaet KPMG viste forleden, at DSB skal finde omkring halvanden milliard kroner, hvis de vil have DSBFirst til at køre videre, fremgår det af DR Nyheder.

SENESTE NYHEDER

22. FEB 2019 • 10:40
Legekæden kommer til Nexø
22. FEB 2019 • 06:11 FOR ABONNENTER
Møllebygger skal godkende første træk på Saxebro Mølle
21. FEB 2019 • 22:45SPORT
Guldnål til Aarsballe-leder
21. FEB 2019 • 20:59
DAT-flyver to timer forsinket

MEST LÆSTE BORNHOLM

20. FEB 2019 • 15:55
Ny take away slår dørene op

Mest læste

21. FEB 2019 • 10:17SPORT

Kuhn: En meget hård morgen

21. FEB 2019 • 09:49SPORT

Hobro fyrer Allan Kuhn