Det bornholmske folketingsmedlem holder sig samtidig til, at der siden færgeforliget blev indgået har ligget en aftale om, at Bornholmslinjens sejlads til og fra Bornholm skal evalueres halvvejs inde i kontraktperioden på 10 år. Det vil sige til efteråret eller ikke senere end næste år.
– Vi bliver simpelthen nødt til at have evalueret den kapacitet, som vi har. Den evaluering skal gerne sikre, at vi får løst problemerne med kapaciteten, og her kan jeg godt være bange for, at man i ministeriet mener, at problemet vil løse sig med den nye færge, fordi den jo bliver større end Express 1, siger Peter Juel-Jensen.
Mængden af gods, der skal fragtes til og fra Bornholm, vil kun vokse i de kommende år. Det sikrer den kommende havvindmøllepark.
– Allerede i dag er det ind imellem svært at få den nødvendige mængde gods med, og når Folketinget så desuden har besluttet at opføre en kæmpe havvindmøllepark, må man regne med, at det også fører mere fragt af gods med sig. Vindmølleprojekterne er allerede begyndt at lægge beslag på noget af godskapaciteten, så hvis man ikke vil give os den nødvendige kapacitet, må man regne med, at der vil komme gener for det bornholmske erhvervsliv, siger Peter Juel-Jensen.