Peter Juel: 20 millioner til havnen kan efterlade et andet problem uløst

NYHED | ABONNENT | 13. JUN 2022 • 11:59
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
13. JUN 2022 • 11:59

Det er glædeligt, at staten sætter 20 millioner kroner af til større opmarchområde på Rønne Havn. Men sagen hænger sammen med problemet om mangel på færgekapacitet, siger Peter Juel-Jensen, der har rejst de to sager samlet, men nu frygter kun at få løst det ene problem.

 

20 millioner kroner fra staten til regionskommunen. Så der bedre bliver råd til at udvide Rønne Havns opmarchareal, som det bliver nødvendigt, når den større Express 5 begynder at sejle til og fra Bornholm.

Det glæder folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V) sig over. Men samtidig undrer han sig over flere ting ved den aftale, som partierne bag Folketingets forlig om milliarder til infrastruktur frem mod 2035 tilsyneladende er blevet enige om, og som blandt andet vil sende de 20 millioner kroner til Rønne.

Søndag meldte Transportministeriet kort ud til TV2/Bornholm, at en aftale var faldet på plads. Men ingen transportordfører i Folketinget ønskede at kommentere, og ministeriet meldte samtidig ud, at transportminister Trine Bramsen (S) heller ikke havde kommentarer, "da der fortsat er drøftelser om den rette løsning for havnen".

Peter Juel-Jensen undrer sig.

– Hvordan kan man sætte et beløb på, hvis man ikke har fundet den rigtige løsning? Så kan man selvfølgelig sætte en ramme på for eksempel 20 millioner, men hvad så, hvis projektet bliver dyrere end det? Hvem skal så betale resten? siger han.

Hvad nu med kapaciteten?

Tidligere på året trommede Peter Juel-Jensen partierne bag færgeforliget sammen med det formål at få drøftet to problemer: Dels tvivlen om hvem der skal betale for den del af det større opmarchareal på Rønne Havn, der ligger udenfor selve havnearealdet – og dels de fortsatte problemer med færgernes kapacitet, særligt til at medtage den mængde gods, der skal fragtes.

Nu gør den nye aftale om opmarcharealet Peter Juel-Jensen nervøs for, at problemet med færgekapaciteten bliver efterladt uløst.

– Jeg synes, at det er ærgerligt, at man ikke samtidig har fundet en løsning på vores problemer med kapaciteten på færgerne, både til Køge og til Ystad, siger han.

– Da jeg i foråret fik indkaldt forligskredsen bag færgeforliget, var der to ting i det. Der var spørgsmålet om opmarchområdet, og der var vores problemer med kapaciteten på færgerne. De to griber ind i hinanden, og jeg havde gerne set, at man havde løst de to spørgsmål under ét. Men jeg er faktisk i tvivl, om man har den viden i ministeriet, siger Peter Juel-Jensen.

Det bornholmske folketingsmedlem holder sig samtidig til, at der siden færgeforliget blev indgået har ligget en aftale om, at Bornholmslinjens sejlads til og fra Bornholm skal evalueres halvvejs inde i kontraktperioden på 10 år. Det vil sige til efteråret eller ikke senere end næste år.

– Vi bliver simpelthen nødt til at have evalueret den kapacitet, som vi har. Den evaluering skal gerne sikre, at vi får løst problemerne med kapaciteten, og her kan jeg godt være bange for, at man i ministeriet mener, at problemet vil løse sig med den nye færge, fordi den jo bliver større end Express 1, siger Peter Juel-Jensen.

Mængden af gods, der skal fragtes til og fra Bornholm, vil kun vokse i de kommende år. Det sikrer den kommende havvindmøllepark.

– Allerede i dag er det ind imellem svært at få den nødvendige mængde gods med, og når Folketinget så desuden har besluttet at opføre en kæmpe havvindmøllepark, må man regne med, at det også fører mere fragt af gods med sig. Vindmølleprojekterne er allerede begyndt at lægge beslag på noget af godskapaciteten, så hvis man ikke vil give os den nødvendige kapacitet, må man regne med, at der vil komme gener for det bornholmske erhvervsliv, siger Peter Juel-Jensen.