Samtidig peger sekretariatet på, at der er ”risiko for, at løsningsforslaget blot afstedkommer nye udfordringer for passagerer og godstransport på ruten Rønne-Ystad. Det vil desuden være uheldigt, hvis løsningsforslaget danner præcedens, så håndteringen af fremtidige udfordringer for trafikbetjeningen på et område som udgangspunkt vil være på bekostning af en forringelse på et andet område”.
Trafikkontaktrådet, der har Jacob Trøst (K) som formand, mener desuden, at en periodisk aflysning af ”den 4. frekvens”, som ikke var en del af sejlplanen i det oprindelige færgeudbud, der blev vundet af Molslinjen, ikke vil være mulig, uden at partierne bag færgeforliget bliver inddraget.
Pres
Med den formodede afvisning af Transportministeriets løsningsforslag vil chancen for ekstra fragtkapacitet i efteråret være lille. Trafikkontaktrådets sekretariat lægger op til at kigge frem mod 2023-sæsonen og ”lægge pres på Transportministeriet og partierne bag Færgeforliget (S, RV, V, DF, SF, LA og K) med henblik på at tilvejebringe finansiering i 2023 og årene frem, så operatøren fra og med næste år kan stille den fornødne fragtkapacitet til rådighed på ruten Køge-Rønne”.