230.000 for en dobbelttur: Trafikkontaktrådet bryder sig ikke om byttehandel

230.000 for en dobbelttur: Trafikkontaktrådet bryder sig ikke om byttehandel
Prisen for en dobbelttur med Povl Anker er cirka 230.000 kroner svarende til 2,8 dobbeltture med Express 1 eller 3,7 dobbeltture med Max. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 13. SEP 2022 • 18:30
Jakob Nørmark
Journalist
NYHED | ABONNENT
13. SEP 2022 • 18:30

Nu er der kommet tal på byttehandlen med færgeafgange, som trafikkontaktrådet ikke bryder sig om.

Tirsdag eftermiddag samledes trafikkontaktrådet, og et af de centrale punkter på dagsordenen handler om fragtkapaciteten med færgerne på Køge-ruten.

Transportministeriet har – som tidligere omtalt i Tidende – afvist at sætte ekstra penge af til godstransport. I stedet bad ministeriet det bornholmske råd genoverveje forslaget om, at udvalgte afgange på Rønne-Ystad med Express 1 eller Max veksles til ekstra afgange med Povl Anker på Rønne-Køge.

Transportministeriet bad i foråret rådet udpege et antal afgange med hurtigfærgen, som var til at undvære. Dette afviste trafikkontaktrådet i klare vendinger med beskeden om, at sådan et forslag ”hverken kan eller vil accepteres”.

Afvisningen før sommerferien betyder, at sagen igen skal drøftes, og indstillingen fra kontaktrådets sekretariat er, at medlemmerne fastholder positionen og insisterer på, at der skal arbejdes på at finde en ”løsning, hvor der tilføres flere midler til indsættelse af yderligere fragtkapacitet til og fra Bornholm på ruten Køge-Rønne”.

230.000 kroner per dobbelttur

Hidtil har de økonomiske detaljer ikke været kendt i offentligheden, men i fremstillingen af sagen kan man forud for mødet læse, at Molslinjen over for Transportministeriet har oplyst, at prisen for en dobbelttur med Povl Anker er cirka 230.000 kroner svarende til 2,8 dobbeltture med Express 1 eller 3,7 dobbeltture med Max.

En dobbelttur med Express 1 og Max løber således op i henholdsvis cirka 81.000 kroner og cirka 62.000 kroner, udleder trafikkontaktrådet. Om denne pris bemærker rådets sekretariat, ”at et bytteforhold på knap 3 er en relativ høj pris at betale. En måned med to ekstra dobbeltture om ugen på ruten Køge-Rønne med Povl Anker vil for eksempel betyde, at der skal aflyses knap 25 dobbeltture på ruten Rønne-Ystad med Express 1”, fremgår det af dagsordenen til mødet.

Samtidig peger sekretariatet på, at der er ”risiko for, at løsningsforslaget blot afstedkommer nye udfordringer for passagerer og godstransport på ruten Rønne-Ystad. Det vil desuden være uheldigt, hvis løsningsforslaget danner præcedens, så håndteringen af fremtidige udfordringer for trafikbetjeningen på et område som udgangspunkt vil være på bekostning af en forringelse på et andet område”. 

Trafikkontaktrådet, der har Jacob Trøst (K) som formand, mener desuden, at en periodisk aflysning af ”den 4. frekvens”, som ikke var en del af sejlplanen i det oprindelige færgeudbud, der blev vundet af Molslinjen, ikke vil være mulig, uden at partierne bag færgeforliget bliver inddraget.

Pres

Med den formodede afvisning af Transportministeriets løsningsforslag vil chancen for ekstra fragtkapacitet i efteråret være lille. Trafikkontaktrådets sekretariat lægger op til at kigge frem mod 2023-sæsonen og ”lægge pres på Transportministeriet og partierne bag Færgeforliget (S, RV, V, DF, SF, LA og K) med henblik på at tilvejebringe finansiering i 2023 og årene frem, så operatøren fra og med næste år kan stille den fornødne fragtkapacitet til rådighed på ruten Køge-Rønne”.

Et af de centrale argumenter for at øge godskapaciteten er de seneste måneders belægning, som fungerer som en flaskehals for fragtfirmaerne og erhvervslivet. Eksempelvis havde færgen Hammershus på Rønne-Køge på tirsdage, onsdage og torsdage i juni 2022 en belægning på over 97 procent, ”hvilket i praksis vil sige, at afgangene var udsolgte”, som det noteres i dagsordenen til mødet.

På tirsdagens møde var det planen, at trafikkontaktrådet skulle tage endelig stilling til idéen om at erstatte Max med den noget større Express 1 som sekundær færge, når Express 5 er blevet indsat på Rønne-Ystad-ruten i marts 2023. Et eventuelt udkast til en ny tillægskontrakt skal sendes i høring i rådet, men Transportministeriet har meddelt, at udkastet ikke når at blive klar til mødet. Det er derfor muligt, at der skal afholdes et ekstraordinært møde senere på efteråret.