– Vores telefonkø har været helt oppe at vende på 51 minutter. Folk sidder selvfølgelig klar fra morgenstunden og vil gerne have en afklaring. Det er en virkelig ulykkelig situation, og vi har ikke meget, vi kan gøre. Vi har prøvet at få så mange som muligt med Rute 700 og i øvrigt opfordret folk til selv at bestille alternative rejser, om det så er Bornholmerbussen, Kombardo eller egen bil.
Hvor mange patienter rejser normalt på sådan en mandag over til andre hospitaler, specialister og så videre?
– Det er gerne 55-60 stykker, men i dag var vi oppe på 70, og det er alene dem, der skulle flyve. Og det er en blandet flok, for nogle kan det være ret kritisk, at de skal af sted, for andre kan det bedre udsættes, men alle har selvfølgelig taget dagen fri og sat sig op til det, de skulle. Så det er meget ulykkeligt, og vi har mange, som er rigtig, rigtig kede af det, siger Lene Frigaard.
De ringer og spørger, "hvad skal jeg gøre?"