– Jeg synes, at coronaen har lært os, at vi kan meget mere via nettet, end vi havde forestillet os. Men det vil aldrig kunne erstatte den menneskelige kontakt, mener jeg samtidig. Og man skal passe på, at man ikke skaber ulighed i sundhed, så de, der er superseje på nettet, kan få det hele, mens de, der ikke er, løber ind i problemer.
Fagligt skøn før alt
Coronatiden fostrede nye metoder og samarbejder. Leila Lindén husker et ældre ægtepar, som under nedlukningen var nervøse for at rejse med færgen til Rigshospitalet. Det lykkedes at hjælpe dem til en videokonsultation på Bornholms Hospital, og alle initiativer af den karakter bakkes op af Leila Lindén, som dog understreger, at man ikke må gå på kompromis med lægernes vurdering af, om det er forsvarligt at kommunikere over video, telefon eller mail.
– Det skal være et fagligt skøn, om det er sikkert for patienten. Hvis doktor X mener, at han bliver nødt til at se patienten, før han for eksempel kan udskrive piller, skal det være sådan, siger Leila Lindén