”Senest i 2025 skal danskerne have mulighed for at flyve grønt på en indenrigsrute. Og senest i 2030 skal vi kunne flyve helt grønt, når vi flyver indenrigs i Danmark”. Sådan lød det fra statsminister Mette Frederiksen under nytårstalen den 1. januar, og budskabet fik dem med grønne ambitioner til at spidse ører. Det gælder også DAT-grundlægger Jesper Rungholm, der tilbage i 2020 deltog i Dansk Luftfarts repræsentation i et af klimapartnerskaberne, der skal gøre Danmark grønnere.
I den proces fandt jeg til min store forbløffelse ud af, at man – hurtigere og nemmere end jeg havde forestillet mig – kunne producere brændstof, der var helt CO2-neutralt, fortæller direktøren, som i øvrigt er en erfaren pilot. – Men blot få dage efter, at vi offentliggjorde en plan for, hvordan vi kommer i mål, lukkede statsministeren hele landet ned, så alt druknede i corona, og det lå faktisk dødt helt indtil i år, hvor Mette Frederiksen trak en kanin op af hatten. Hun var meget konkret, og det fandt jeg positivt, siger han og tilføjer, at han dog synes, der er andre områder, man burde se på først.
– Tager du de overordnede klimabriller på, så er det jo ikke dansk indenrigsluftfart, der skal redde verden, for vores CO2-udledningen batter så lidt. Alt afhænger af, hvad Kina, Indien og USA gør, og om væksten af afrikanske forbrugere eksploderer. Men den danske tilgang har givet genlyd ude i Europa, så vi kan måske alligevel godt gøre en forskel ved at inspirere sværvægterne.