I 2017 udgav Undervisningsministeriet en rapport om frit skolevalg. Af den fremgår det, at familiernes skolevalg først og fremmest handler om faglig og social trivsel. Det betyder mindre, om det er en folke-, en fri- eller en privatskole. På den baggrund mener Iben Busch, at man i højere grad skal tænke det bornholmske skolevæsen som et i stedet for at fokusere på, om skolerne er kommunale eller private, og hvor stor en andel af eleverne der går de forskellige slags skoler.
– Jeg synes, man i højere grad skal tænke over, hvordan man opnår trivsel, og hvordan vi kan samarbejde om, at børnene har udviklet sig fagligt og socialt, så de er parate til at komme i gang med en ungdomsuddannelse. Det, tænker jeg, må være målet for Bornholm, for det tror jeg, vi som samfund kommer længst med. Så tror jeg, at folkeskolen ikke bliver et fravalg, og det synes jeg allerede, at vi ser nu, siger Iben Busch.
Mere samarbejde
Iben Busch ser flere grunde til, at nogle forældre vælger en fri- eller privatskole til deres børn. For nogle giver den geografiske nærhed til en skole god mening, da børnene kan cykle i skole og have klasse- og legekammerater i nabolaget. Det kan have stor værdi i både børne- og familielivet, mener hun.