Enhedslisten vil spare penge ved at sælge kommunale biler

Enhedslisten vil spare penge ved at sælge kommunale biler
Kommunen købte 33 nye biler for tre år siden. Det er nogle af de ældre, som Enhedslisten gerne vil gøre overflødige, så de kan blive solgt. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 14. AUG 2022 • 15:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
14. AUG 2022 • 15:30

Ved at installere en boks i sine køretøjer kan kommunen holde bedre styr på dem og bruge dem mere effektivt. Flytter man desuden kørsel fra fossilbiler til elbiler, kan kommunen ifølge Enhedslistens beregninger spare omkring en million kroner om året. EL regner med, at kommunen desuden kan sælge 15 procent eller flere af kommunens 324 biler.

KOMMUNEBUDGET
BORNHOLM

En hel del mennesker har prøvet det: Når økonomien er ved at brænde helt sammen, kan man gribe til at sælge bilen. Nu tænker Enhedslisten på at lade kommunen gør det samme.

Før kommunalbestyrelsen den 1. og 2. september skal forhandle om næste års budget, har Enhedslisten bedt kommunens administration om at regne på, hvad der vil ske, hvis man indfører såkaldt flådestyring "i for eksempel halvdelen af regionskommunens bilflåde".

Flådestyring indebærer, at man installerer en elektronisk boks i en bil. Det giver et bedre overblik over, hvordan bilen bliver brugt. Systemet kan også bruges til at optimere køreruter og til at køre mindre, så man sparer både tid og brændstof.

– Kommunen har tilsyneladende ikke et rigtigt flådestyringssystem. Vi har 324 personbiler i kommunen, og de bliver styret i et Excel-ark, siger Helle Munk Ravnborg (EL), forperson i udvalget for natur, miljø og plan.

– Det er jo ikke en særlig dynamisk måde at gøre det på. For hvis en nu booker en bil i fire timer, men ender med kun at bruge den i to, vil bilen komme til at stå og kigge i to timer, siger hun.

Andre har gode erfaringer

I sit spørgsmål om flådestyring til kommunens administration oplyser Enhedslisten, at blandt andre kommunerne Roskilde, Kolding og Hedensted samt Region Hovedstaden allerede bruger systemet, at partiet har indhentet oplysninger fra de fire – og at "erfaringer herfra viser, at et professionelt flådestyringssystem muliggør en mere effektiv benyttelse af bilflåden, hvilket betyder, at den samlede bilflåde vil kunne reduceres med mellem 10 og 20 procent".

Derfor planlægger Enhedslisten at sælge ud af kommunens benzinbiler og erstatte deres kørte kilometer med kørsel i elbiler, som kommunen netop har sendt købet af 77 styks af i udbud. Ifølge tal fra 2019 koster det 84 øre at køre en kilometer i en benzinbil, mens det kun koster 28 øre at køre samme strækning i en elbil.

"Reduktion af bilflåden betyder færre køretøjer, der skal serviceres (reparation, dækskifte m.m), forsikres, betales vægtafgift for, afskrives og betales leasing for", skriver Enhedslisten i sit spørgsmål til kommunens embedsværk.

Kommunen vil ifølge Enhedslistens tal spare godt 750.000 kroner om året, hvis man med flådestyring kan overfløddiggøre 16 benzinbiler (10 procent af de 160 benzinbiler, som partiet i første omgang vil installere flådestyring i). Gevinsten er godt 1,1 million kroner om året, hvis kommunen kan gøre 24 benzinbiler overflødige.

"Ser man på denne baggrund på den budgetmæssige konsekvens over en tre-årig periode, ville der være et netto provenu allerede i andet år, såfremt bilflåden vil kunne reduceres med 15 procent eller mere", oplyser Enhedslisten også.

Hvis flådestyring er en god idé, hvorfor har kommunen så ikke allerede indført det?

– Det ved jeg også, at kommunens administration har ønsket at gøre. Men det er man så bare ikke nået frem til endnu, fordi der også har ligget mange andre opgaver, siger Helle Munk Ravnborg.