Enhedslisten vil sænke prisen på årskort til bussen

Enhedslisten vil sænke prisen på årskort til bussen
Færre af dem her – og flere, der køber partoutkort til BAT, så de må køre så langt de vil hvornår de end vil. Og til en lavere pris end i dag, foreslår Enhedslisten. Foto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 15. AUG 2022 • 05:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
15. AUG 2022 • 05:30

Sænk prisen for at køre ubegrænset i bus på Bornholm til 6.500 kroner om året. Og indfør også halvårs- og kvartalskort, foreslår Enhedslisten. Mellem 700 og 900 bornholmere skal købe et kort for, at BAT bliver ved at tjene det samme. BAT kan tjene godt tre millioner kroner ekstra om året, hvis det kan lykkes at få 400 personer flere end i dag til et købe kortet, som Enhedslisten samtidig vil døbe om til Bornholmerkort.

Gør det ubegrænsede partoutkort til BAT's busser til bornholmernes foretrukne måde at rejse på. Og gør det ved at sætte prisen på ø-kortet ned fra dagens 7.400 kroner til 6.500 kroner om året. Indfør samtidig partoutkort, der gælder i henholdsvis tre måneder og et halvt år, og lad dem koste henholdsvis 1.850 kroner og 3.500 kroner.

Det vil Enhedslisten foreslå, når kommunalbestyrelsen den 1. og 2. september skal forhandle om næste års kommunebudget. Det fremgår af partiets samling af spørgsmål til kommunens administration op til budgetforhandlingerne.

Enhedslisten beder ikke kommunens embedsværk om at regne efter på de tal, som partiet selv er kommet frem til. Enhedslisten lægger i stedet selv et vanskeligt overskueligt regnestykke frem, hvor partiet "anslår" og "antager" både bustures gennemsnitlige længde – og hvordan det vil gå med blandt andet salget af buskort og antallet af bornholmere, der vil købe et årskort, hvis kortet til en start bliver billigere.

"Gør Ø-kortet til bornholmernes foretrukne rejsehjemmel. (...) Dette skal ske ved at gøre ø-kortet mere økonomisk attraktivt for den enkelte borger, dels ved at sænke prisen for et helårsøkort til 6.500 kroner pr. år, dels ved at indføre henholdsvis halvårs- og kvartalsøkort, som vil kunne lette den økonomiske udskrivning for den enkelte. Desuden kunne et navneskifte fra ø-kort til Bornholmerkort overvejes", skriver Enhedslisten i sit forslag.

I dag er det for let at tage bilen i stedet for bussen, mener Enhedslisten. Også hvis man har købt månedskort til bussen. Også derfor mener partiet, at man må gøre årskortet mere attraktivt, hvis det skal lykkes at flytte flere bornholmeres transport fra bilen til bussen.

"Der er imidlertid noget i prisstrukturen, der spænder ben for, at forandringen kommer til at ske. Månedskortet er på ingen måde favorabelt for den person, der udelukkende bruger bussen til at pendle til arbejde. Her er klippekortet en langt mere attraktiv billetform. Og da klippekortet jo bevarer sin værdi, hvis det ikke bruges, er fristelsen til at lade klippekortet ligge i pungen og tage bilen i stedet alt for stor", skriver Enhedslisten i sit forslag.

"Derfor skal forandringen i stedet opnås ved at gøre ø-kortet endnu mere attraktivt. Har man betalt for transporten, er incitamentet til at tage bussen og lade bilen stå nemlig større".

Regnestykker er usikre

Med hvad partiet selv kalder "et lidt spekulativt regnestykke" når Enhedslisten samtidig frem til, at Bornholm ved hjælp af billigere årskort til busserne kan komme tæt på at realisere det officielle mål om at have flyttet 525 personers lange transport på Bornholm fra biler til busser i 2030. Og dét på kun fire år, ikke de otte år, der faktisk er til rådighed.

Hvis alting falder rigtigt ud, og hvis bornholmerne vil reagere på billigere ø-kort som Enhedslisten antager, og hvis alle partriets andre forudsætninger i øvrigt også holder, vil de billigere ø-kort ifølge Enhedslisten desuden indbringe BAT ekstra indtægter for godt 3,8 millioner kroner om året. I et andet af Enhedslistens regneeksempler bliver BAT's årlige gevinst på godt 3,1 million kroner.

Hvorfor har I ikke bedt kommunens embedsfolk om at regne efter på jeres tal?

– Vi foreslår en model, som vi forventer, at BAT eller kommunens administration melder tilbage på. Jeg ved ikke, om de har nogle bedre tal for, hvad de forventer vil ske, siger Helle Munk Ravnborg (EL), forperson i udvalget for natur, miljø og plan.

– Vi er helt tydelige omkring hvilke antagelser vi har lagt ind i de regnestykker, som vi har lavet. Men der er jo ikke nogen, der kender vores fremtid. Så vores forslag er et forsøg på at lancere et produkt, som man må forvente vil have en vis appel, siger hun.

Tror du, at forslaget kan blive en del af det kommende kommunebudget?

– Det håber vi da meget på. For det vil være vigtigt for både at realisere vores CO2-mål og at få skabt en bedre økonomi i BAT, siger Helle Munk Ravnborg.