Efter nedbrud i februar: Teleselskaber til samtale om nødstrøm til mobilnettet

NYHED | ABONNENT | 16. MAJ 2022 • 07:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
16. MAJ 2022 • 07:30

Bornholm ser ikke ud til at passe til det normalbillede, teleselskaberne bruger til at beregne, hvor meget nødstrøm der er brug for til at opretholde en normal drift i tilfælde af ekstraordinære situationer.


Der kan være grundlag for at kigge nærmere på teleselskabernes evne til at opretholde udbuddet af net og tjenester, når kabelforbindelsen til Sverige ryger, og hele øen derfor er uden strøm i flere timer. Sådan lyder vurderingen fra Center for Cybersikkerhed efter det seneste kabelnedbrud i februar.

Faktisk skal teleudbydere i deres risikostyringsproces tage højde for, at de i videst muligt omfang skal opretholde udbuddet af net og tjenester i beredskabssituationer og andre ekstraordinære situationer, og umiddelbart vurderer Center for Cybersikkerhed, at en længerevarende strømafbrydelse som den seneste på Bornholm er en sådan anden ekstraordinær situation.

Det fremgår af et svar fra forsvarsminister Morten Bødskov (S) til folketingsmedlem Peter Juel-Jensen (V).

Normalbillede passer ikke

Lovgivningen på området fastsætter ikke nogen øvre eller nedre grænse for varigheden af de ekstraordinære situationer, hvor teleudbydere så vidt muligt skal kunne opretholde udbuddet af net og tjenester, og det er teleudbyderne selv, der på baggrund af deres risikostyringsproces beslutter, hvordan og hvor længe de i videst muligt omfang opretholder udbuddet af net og tjenester.

Det fremgår af ministersvaret.

Umiddelbart er det Center for Cybersikkerheds vurdering, at teleudbydernes risikostyringsproces i forhold til dimensionering af nødstrøm tager udgangspunkt i et normalbillede, hvor strømudfald på op til seks timers varighed i en hel region er usædvanlige. Hændelsen på Bornholm i februar viser sammen med lignende hændelser i blandt andet 2017 og 2018 imidlertid, at der kan være grundlag for en justering af dette normalbillede, mener Center for Cybersikkerhed.

Påbud er en mulighed

Derfor vil Center for Cybersikkerhed tage initiativ til en drøftelse med teleudbyderne med henblik på, at udbyderne inddrager risikoen for længerevarende strømudfald i deres risikostyringsproces.

I yderste konsekvens kan Center for Cybersikkerhed med lovgivningen i ryggen påbyde teleudbyderne at inddrage nærmere angivne områder og trusler mod sikkerheden i deres risikostyringsprocesser. Det kunne eksempelvis være truslen mod tilgængeligheden i net og tjenester i tilfælde af strømafbrydelser på Bornholm, fremgår det af Morten Bødskovs svar til Peter Juel-Jensen.