Du har for nylig udgivet bogen "Hjemmeskolen − Forældreguide til hjemmeundervisning og lektiehjælp" på Forlaget Indblik, hvordan kom det i stand?
– Det startede, da jeg arbejdede på Bornholms Frie Idrætsskole. Den pædagogiske leder, Susie Krusell, sagde en dag til mig: Du skal skrive en bog om undervisning! Det gik så godt i min klasse, syntes hun, der var både høj trivsel og høj faglighed, men i begyndelsen kunne jeg ikke lige finde en indgangsvinkel til det – indtil jeg mødte nogen, der lavede hjemmeskole under corona. Flere forældre blev meget frustrerede, for det at hjælpe deres børn derhjemme affødte nogle dårlige situationer. Jeg kunne også se, at de gjorde en masse forkerte ting, og situationen blev demotiverende for både forældre og børn. Forældrene har tendens til at benytte gammeldags metoder, som er uhensigtsmæssige. De forsøger at hjælpe børnene, men gør det stik modsatte, og jeg opdagede, at der simpelthen ikke findes en bog i Danmark, der fortæller forældrene, hvordan de kan hjælpe deres børn med lektierne på en motiverende måde. Og så tænkte jeg, at den skriver jeg. Det blev min indgangsvinkel, at jeg skulle skrive til forældrene og ikke til fagpersonale.
Hvad skal man gøre som forældre?
– Som udgangspunkt er det jo fedt at lære nyt, den følelse kan alle godt lide, men det kan gå galt, når man bruger forkerte metoder, måske nogle gammeldags måder at gøre det på. Derfor har jeg skrevet om nye tilgange til det, som jeg ved er effektive, virker og er motiverende for børnene. Forældrene skal ændre på sig selv, så der opstår nogle gode situationer, som skaber gejst hos børnene.