– Både og. Det er sjovt, du spørger, for jeg er mange gange blevet mødt med den om, at jeg er gået fra en meget rig kommune til en fattig. Det er unikt at arbejde i den kommunale verden på grund af lovgivningen og arbejdet med kommunalpolitikerne, men det er jo ens for alle kommuner. Jeg tror, at alle kommuner prøver at gøre det bedste, de kan, inden for deres rammevilkår. På Frederiksberg kæmpede vi jo lige så meget med at få budgetterne til at hænge sammen. Og Frederiksberg føles på nogle områder som en landsbykommune. Den er kun ni kvadratkilometer – det er i virkeligheden en lillebitte gnalling. Det kan godt være, at niveauet og forventningerne til servicen er højere end her, men jeg synes faktisk ikke, at dét gør den store forskel på kommunerne.
Udjævner udligningerne kommunerne imellem forskellene i så stort omfang?
– Jeg vil ikke sige i stort omfang, men selvfølgelig har det en effekt. Jeg vil ikke forklejne, at der er ting, som er nemmere på Frederiksberg. Borgerne er da møgforkælede, og de har nogle enorme forventninger til ting på Frederiksberg, som man ikke ville kunne her. Det, der driver mig, er at arbejde tæt på nærdemokratiet og være med til at servicere de folkevalgte, så de forhåbentlig får nogle fornuftige beslutningsoplæg. Det var motivationen for at vende tilbage til Bornholms Regionskommune i stedet for at søge mod det private erhvervsliv. Selvfølgelig kombineret med muligheden for at komme hjem.
Hvad er hovedgrunden til, at du er vendt tilbage?