'Det er et rent drømmejob for mig'

'Det er et rent drømmejob for mig'
Cindie Dahl Hiort. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 22. JAN 2021 • 08:34
Lisbet Holst
Journalist
| ABONNENT
22. JAN 2021 • 08:34

DAGENS NAVN: Cindie Dahl Hiorth. Den nye projektkoordinator på "Genstart Erhverv i Gadeplan" har fået sit drømmejob.

Du er ny projektkoordinator på "Genstart Erhverv i Gadeplan". Hvad er helt konkret dine arbejdsopgaver?

– Jeg arbejder tæt sammen med Jakob von Cappeln, der er erhvervskonsulent på indsatsen. Sammen med de forretningsdrivende, der deltager, skal vi finde de områder, hvor vi kan styrke dem og give dem nye værktøjer. Sammen med Jakob og parterne i indsatsen afsøger jeg også nye muligheder for at skabe et endnu stærkere netværk mellem de forretningsdrivende her på øen. Vi ser også på nye måder at samarbejde på. Jeg står også for at lave udbudsrunder på det store workshopkatalog, vi vil tilbyde, og så håndterer jeg dokumentation af indsatsen.

Hvorfor søgte du jobbet?

– Fordi det er et rent drømmejob for mig! Det er fantastisk at få muligheden for at kunne arbejde strategisk, men også meget personligt med den enkelte forretningsdrivende. Det giver mulighed for at hjælpe meget målrettet og allerede fra det første opstartsmøde kunne lave en plan, der giver mening og tilbyde de værktøjer, der er brug for for at sikre, der kommer handling ud af det. Det betyder også meget at være med i en indsats, der kommer hele øen til nytte.

Hvordan gør man de fysiske butikker mere robuste i en tid med corona og meget nethandel?

– Det gør man ved at arbejde med den overordnede kunderejse. Kunderejsen er alle de interaktioner og kontaktpunkter, en mulig kunde har med en forretning, hvad end det er online eller fysisk. Det er delt op i tre dele:

– Før: F.eks. hvordan den mulige kunde opdager forretningen eller får en interesse i forretningen. Under besøget: F.eks. hvordan den mulige kunde oplever forretningen, hvordan den mulige kunde agerer i forretningen og hvordan det bliver til en betalende kunde. Efter: Hvordan den mulige kunde/den betalende kunde bliver knyttet til forretningen, det kan f.eks. være nyhedsbreve, annoncer, sociale medier, omtale hos venner og genbesøg i butikken.

– For nogle vil indsatsen ligge i den fysiske butik, mens det for mange også handler om at skabe en god digital tilstedeværelse. Og så kan det også være en fordel hurtigt at kunne ændre ting i virksomheden, der gør en konkurrencedygtig, når ting pludselig ændrer sig fra den ene dag til den anden. Men det vigtige her er, at der ikke findes én rigtig måde, der passer til alle forretninger – det er den enkeltes identitet og værdier, der skal forstærkes og bruges aktivt, til lige netop deres mulige kunder.

Hvordan kontakter du de 100 bornholmske virksomheder, I vil hjælpe?

– Projektet har allerede været i gang et stykke tid. I december var mine kollegaer i Business Center Bornholm (Jakob og Christa Lodahl) rundt og besøge rigtig mange butikker, der viste stor interesse i indsatsen, ligesom vi har været synlige omkring det på blandt andet på Facebook. Så vi har allerede rigtig mange, der blandt andet var til vores online informationsmøde den 14. januar, og som vi i løbet af de næste uger har opstartsmøder med.

– Vi har også været i dialog med øens handelsstandsforeninger. Det næste bliver, at vi opsøger for eksempel hoteller og restauranter, som vi gerne vil have flere med af. Og så er alle interesserede forretningsdrivende selvfølgelig meget velkomne til at kontakte os.

Hvordan har responsen fra virksomhederne været?

– Utroligt god! Der er mange, der giver udtryk for, at det netop er den personlige tilgang til den enkelte forretningsudfordringer og muligheder, som de har brug for. De vil gerne have nye værktøjer og kompetencer, samtidig med at de får en tæt sparring med os på indsatsen. Jeg tror, det vigtige er, at der ikke er nogen, der vil føle sig alene på rejsen – de vil både indgå i et fællesskab med andre, hvor de kan udveksle erfaringer, og hvor det er okay at udtrykke både frustrationer og glæde, og så vil de have Jakob og jeg til både at støtte og skubbe dem.

Hvad bliver de største udfordringer i projektet?

– Det bliver, at covid-19 selvfølgelig har ændret rigtig mange ting, og at vi fortsat ikke ved præcis, hvad de næste måneder bringer. Men til gengæld har netop oplevelserne i 2020 gjort, at der er mange, der ser på deres forretning og deres muligheder med nye øjne. Der er mange, der er klar til – og ikke mindst tør – ændre på tingene i deres virksomhed. Så faktisk kan den udfordring vise sig at være god i forhold til at sætte gang i forretningsudvikling og fremtidssikring.

Hvad er din baggrund for jobbet?

– Jeg har en baggrund indenfor magasinverdenen, hvor jeg har arbejdet med mode og formidling på nogle af de store danske modemedier, og derefter mange år på PR-bureauer med strategi og aktivering for alt fra helt nystartede ildsjæle til store brands som blandt andet Adidas, Carlsberg, Ganni, Part Two og Moroccanoil. Senest har jeg været marketingchef hos Karamel Kompagniet, hvilket har givet mig et rigtig godt indblik i drift, dagligdag og de styrker og udfordringer, der er i at være på Bornholm.

Hvad er dine forcer?

– Det må nok være, at jeg er rigtig god til at se muligheder, til at sætte mig ind i forskellige typer virksomheder og god til at have overblik.

 

Cindie Dahl Hiort

Alder: 41

Bopæl: Bor i Svaneke sammen med kæresten Kenneth Øksnebjerg

Børn: Anton, seks år

Erhverv: Projektkoordinator ved Business Center Bornholm