Byforening drømmer om nedgravede affaldsøer

Byforening drømmer om nedgravede affaldsøer
Miljøstationer af modellen Molok Domino er den løsning, der skal bruges de fleste steder på Bornholm. I Gudhjem ønsker by- og museumsforeningen af æstetiske årsager, at de bliver gravet så langt ned som muligt – eller erstattet af modellen Joca Waste, der allerede findes ved parkeringspladsen til byens svømmehal. Foto: Bofa
NYHED | ABONNENT | 11. JAN 2023 • 05:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
11. JAN 2023 • 05:30

By- og museumsforeningen er i dialog med Bofa om at finde den bedst mulige løsning for de affaldsøer, der skal være i Gudhjem. Man har et klart ønske om, at øerne bliver gravet ned.

 

Udsigten til at mange skal gå op til 300 meter med deres sorterede affald, er ikke den eneste årsag til, at Bofas affaldsøer møder en vis modstand. Flere steder er der også bekymring over, hvad øerne vil gøre ved gadebilledet i byer og kvarterer, som lægger særlig vægt på æstetik. I Gudhjem ser man netop den æstetiske dimension som væsentlig i den dialog, man har kørende med Bofa.

Det fremgår af handlingsplanen for Gudhjem By- og Museumsforenings bygruppe. Affaldsplaner og -øer er således et af de emner, gruppen har fokus på i 2023. Bopælspligt og trafik er også på listen – som så ofte før i Gudhjem.

I forhold til fremtidens affaldsløsning arbejder bygruppen på at sikre bedst muligt resultat med hensyn til placering og funktion af de såkaldte miljø'er, og gruppen har et særligt ønske til Bofa:

– Vi forsøger at få Bofa/Bornholms Regionskommune til at grave miljø'erne så langt ned som muligt – og gerne erstattet af totalt nedgravede beholdere som de nuværende oppe ved svømmehalsparkeringen, fortæller bygruppen i sin handlingsplan.

35-40 sager

Debatten om bopælspligt har fået nyt liv efter et debatindlæg fra kommunalbestyrelsesmedlemmerne Helle Munk Ravnborg og Laura Kofod fra Enhedslisten. De vil fastholde bopælspligten i de byer, hvor den gælder i dag, samtidig med at de vil sætte gang i en debat om at genindføre den i nogle af de byer, hvor den er afskaffet.

Gudhjem-Melsted er et af de otte bysamfund, hvor der aktuelt er bopælspligt. Den har Gudhjem By- og Museumsforening et fint samarbejde med kommunens juridiske afdeling om. Det er blandt andet aftalt, at foreningens bopælspligtsgruppe løbende kan fremsende nye forespørgsler om huse, som mistænkes for ikke at leve op til regler for bopælspligt.

Gruppen mødes to gange årligt for at følge op på alle løbende sager, og dem var der 35-40 af i december, fremgår det.

– Ud over at fokusere på overholdelse af bopælspligt så arbejder gruppen også med regler for anvendelse af huse samt samling af input vedrørende disse spørgsmål, der kan bidrage til styrkelse af den bevarende lokalplan, fortæller bygruppen i sin handlingsplan.

Forsøg med pendulbus

Trafik er et andet eviggyldigt debatemne i Gudhjem, og by- og museumsforeningen vil i år følge op på den række af forslag, som foreningens trafikgruppe har fremsendt til kommunen. Et af dem er fjernelse af hastighedsskilte, som tidligere har været omtalt her i Tidende. Et andet er en forsøgsperiode med en pendulbus, eller shuttlebus om man vil.

Konkret forsøger man at komme med i et EU-finansieret projekt i Øresunds-, Kattegat- og Skagerrak-regionen for at få en prøveperiode med en shuttlebus i højsæsonen. Bussen skal i givet fald sikre transport mellem parkeringspladserne ovenfor byen og havneområdet.

Der bliver også kigget på muligheden for såkaldte trafikale mødepladser, der kan fremme samkørsel og ordninger med delebiler og -cykler. Det er i første omgang området ved benzintanken, der tænkes som en trafikal mødeplads.