Mandag slog Nordea i Rønne alarm, fordi man siden sommer har oplevet markant flere henvendelser fra kunder, der har haft en svindler i røret.
– De sidste to måneder har der været en voldsom stigning. Det er især sket i takt med, at MitID skulle erstatte NemID, hvilket har givet en masse forvirring hos vores kunder, der har været i tvivl om, hvad de skulle og ikke skulle gøre. Det er der desværre været nogen, som har været rigtig gode til at udnytte, sagde filialdirektør i Nordea i Rønne, Morten Hjorth Hansen, til Tidende.
Kim Munksgaard mener dog ikke, at han har belæg for at sige, at der er sket en stigning, hvis man sammenligner med andre perioder, hvor der har været de her opblomstringer af svindlere på spil. Og han mener heller ikke, at det nødvendigvis har relation til, at man har skulle gå fra NemID til MitID.
– Vi har ikke en indikation af, at det skulle have direkte relation til overgangen fra NemID til MitID. Den måde, der bliver ringet op på, er, at de ringer op og udgiver sig for at være politiet. I den forbindelse får man at vide, at man er blevet udsat for et angreb på sin konto, og derfor skal man overføre sine penge til en konto, fortæller Kim Munksgaard.