EU: Frankrig må gerne forbyde visse indenrigsfly
På en række ruter vil man i stedet være nødt til at benytte sig af landets jernbanenetværk ifølge netmedie.
EU-Kommissionen har givet Frankrig grønt lys til at forbyde indenrigsflyvninger på en række ruter.Det skriver netmediet Electrek.
Det drejer sig om flyvninger mellem lufthavnen Paris-Orly og byerne Bordeaux, Nantes og Lyon.
Forbuddet er kommet på tale, fordi Frankrig af klimahensyn i stedet vil appellere til, at passagerer benytter sig af landets omfattende jernbanenetværk.
På ruterne er det i forvejen muligt at rejse med tog på mindre end 2,5 timer.
- Dette er et kæmpe skridt fremad. Jeg er stolt af, at Frankrig er en pioner på dette område, siger Frankrigs transportminister, Clément Beaune, ifølge Electrek i en udtalelse.
Oprindeligt ville den franske regering have forbudt otte ruter, men EU-Kommissionen gav altså kun tilladelse til tre.
Planerne blev mødt med stor modstand fra en forening af franske lufthavne.
Men hensynet til klimaet vejer tungere ifølge den franske regering. Den vil samtidig slå ned på brugen af privatfly ved eksempelvis at indføre højere skatter.
Ifølge en rapport fra organisationen Transport and Environment - på dansk transport og miljø - er privatfly op til 15 gange mere forurenende end kommercielle fly.
Frankrig er i forvejen ét af en række EU-lande, som har afgifter på flyrejser. De lyder på mellem 35 kroner og 225 kroner på både inden- og udenrigsfly.
Også i Danmark har en flyafgift været på tale.
Den tidligere socialdemokratiske regering foreslog før folketingsvalget en passagerafgift på 13 kroner på flybilletter. Forslaget nåede dog ikke at blive vedtaget før valget.
I Norge er der en afgift på indenrigsfly på 57 kroner.
På internationale ruter kan afgiften være op mod 155 kroner.
Også Sverige har en afgift på 46 kroner på indenrigsfly. Afgiften stiger til op mod 163 kroner, hvis ruten går uden for landets grænser.
/ritzau/