Trods jubelår i 2022 for DSV: Forventer et tilbageskridt i år

2. FEB 2023 • 10:04ERHVERV/POLITIK

Trods stor vækst i 2023 betyder store lagre og økonomisk opbremsning, at 2023 ser mindre rosenrødt ud for DSV.

Selv om den danske transport- og logistikgigant DSV har været gennem et 2022, hvor forretningen er vokset, og hvor fart på verdensøkonomien har betydet stor efterspørgsel efter transport af gods, ser festen ud til at stoppe i 2023.

Det varsler DSV selv i sit årsregnskab.

Det næste år forventer DSV, at reduktion af lagre og en økonomisk opbremsning vil betyde, at der ikke skal fragtes lige så mange varer på kryds og tværs af verden. Og det vil ramme det danske selskab.

- Normalt forventer vi, at transportvolumen vokser i takt med økonomien, men i anden halvdel af 2022 så vi volumen falde mere end bnp som følge af reduktion af lagrer og en normalisering af forbrugernes adfærd efter covid-19.

- Vi antager, at luft- og søgods volumen falder med to til fem procent for hele 2023, skriver DSV om udsigterne for i år.

Dermed er de rosenrøde tider fra 2022 i den grad slut. Her voksede omsætningen fra 182 milliarder kroner året før til 236 milliarder kroner. Lige sådan voksede bundlinjen fra 15 milliarder kroner til 23 milliarder kroner.

DSV har kun sat tal på sine forventninger for, hvad selskabet forventer at tjene på sin drift, hvis man ikke medregner særlige poster. Derfor kan man kun sammenligne forventningerne her med årets resultat.

Driften forventes i 2023 at kaste 16-18 milliarder kroner af sig. Det er et godt stykke fra de 25 milliarder kroner, driften gav i overskud i 2022.

Det ligger til gengæld nærmere niveauet fra 2021, hvor driften gav netop 16 milliarder kroner.

Det er ikke særligt for DSV, at pendulet svinger ekstremt mellem to yderpunkter. Det gælder for hele transportbranchen, forklarer Mikkel Emil Jensen, der er senioranalytiker for Sydbank.

- Vi går fra den ene ekstrem til den anden, siger han.

- 2022 var kendetegnet af høj efterspørgsel efter varer og meget høje fragtrater. 2023 er verden vendt på hovedet. Der er meget lav efterspørgsel på varer. Vi har set fragtraterne kollapse.

- Det gør bare, at indtjeningen bliver lavere. Også selv om DSV har en rigtig stærk tilpasningsevne, siger Mikkel Emil Jensen.

De nye tider for DSV og i transportbranchen kan også læses allerede i slutningen af 2022.

Mens omsætningen set over hele året var omkring 30 procent, var den i de sidste tre måneder 17 procent lavere end i samme periode året før.

Den sløve slutning på 2022 kan særligt aflæses i DSV's afdeling for transport til søs og i luften. Her er omsætningen 24 procent lavere end i samme periode året før.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU