Henrik vinder sine sejre på skolen

Henrik vinder sine sejre på skolen
Henrik Mortensen er gift på 39. år med Henriette. – Familien er den vigtigste ting i mit liv. Eleverne står dog også højt på listen, siger han. Foto: Holger Larsen
NYHED | ABONNENT | 11. NOV 2022 • 15:30
Holger Larsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
11. NOV 2022 • 15:30

Henrik Mortensen fra Søndermarksskolen var nomineret til Politikens Pædagogpris efter indstilling fra 8. klasse.

 

Henrik Mortensen var i mange år en af Bornholms dygtigste løbere. Det er han ikke længere.

– Så må jeg i stedet for prøve at vinde nogle sejre her på skolen, siger Henrik Mortensen, der arbejder som støttepædagog og ekstra ressourceperson på Søndermarksskolen i Rønne.

– Og det synes jeg også, at jeg lykkes med, tilføjer han.

Det er eleverne i 8. A tilsyneladende enige med ham i. De har nemlig indstillet Henrik Mortensen til Politikens Pædagogpris. Henrik Mortensen nåede også igennem nåleøjet til at blive nomineret og var med i Politikens Hus, da prisen skulle overrækkes.

– Selv om Henrik ikke løb af med den endelige pris, er vi på Søndermarksskolen stolte over, at han var nomineret, og ikke mindst glade og taknemmelige for, at han, ligesom vores øvrige personale, gør en væsentlig forskel for vores elever på daglig basis, siger Marie Anker, leder af Søndermarksskolens overbygning.

29 år i Forsvaret

Henrik Mortensen, der er 59 år, skynder sig at gøre opmærksom på, at han faktisk ikke er uddannet pædagog.

Han har en baggrund på 29 år i Forsvaret med natte- og weekendvagter i Segen i Almindingen. Hvis han skulle beholde arbejdet, skulle han flytte til Jylland, og det var ikke noget, familien var interesseret i, da børnebørnene var begyndt at dukke op. Så Henrik Mortensen opsagde sin tjenestemandsstilling.

Henrik Mortensens indgang til pædagogverdenen blev et vikarjob og siden en ansættelse på det socialpædagogiske bosted Grennessminde, hvor han var i fire år. Derefter kom han til Søndermarksskolen, hvor han har været i snart 10 år.

– Jeg har ikke et sekund fortrudt, at jeg sagde farvel til Forsvaret. Skolen her vil jeg helst ikke fra. Det er spændende og sjovt, siger han.

Henrik Mortensen underviste i de første år i idræt, og han havde gårdvagter. Men så fik han problemer med ryggen og fik konstateret osteoporose.

– Jeg blev sygemeldt, og skolen kunne have valgt at fyre mig. Men i stedet blev jeg ansat i et 16 timers fleksjob, hvilket jeg er meget glad for.

Henrik Mortensen blev tilknyttet en 6. klasse, hvor der var nogle ekstra udfordringer. Han har fulgt klassen siden, og den er nu blevet til 8. klasse.

Tager trykket

– Jeg håber, at jeg får lov til at følge eleverne, til de går ud af skolen, for nu har jeg fået nogle relationer til dem. Min opgave er at understøtte lærerens undervisning. Jeg går ind imellem ind og tager trykket. Jeg vurderer "dagsformen", og så tager jeg måske tre-fire-fem elever ud og går ind i et andet rum med dem. Det kan være med til at skabe ro både for dem, jeg tager ud, og for resten af klassen.

– Jeg varetager ganske almindelig undervisning i dansk og matematik. Så har jeg nogle opgaver med fra læreren. Vi laver ikke dem alle, men nogle stykker. Hellere en succesoplevelse end at "jaske" noget igennem. Vi skal have momentum, som Kasper Hjulmand siger. Jeg prøver at gøre det overskueligt for dem, der ikke er så dygtige fagligt. For tænk dig, hvordan det må være at møde i skole og vide, at man har seks en halv time foran sig med noget, man ikke kan overskue, siger Henrik Mortensen.

Struktur og omsorg er to nøgleord i arbejdet:

– På det område er der måske nogle af eleverne, som mangler noget. Jeg holder styr på deres fødselsdage og på, hvornår de skal spille fodbold. Så kan jeg spørge til det, og de kan fortælle. Det betyder noget, at man viser interesse, siger Henrik Mortensen.

– De ved, hvor de har mig. Jeg er den samme, om det er mandag eller fredag, og det virker. Jeg har højt til loftet og giver ikke op. Hvis der har været noget ballade den ene dag, kan jeg godt starte forfra den næste. Jeg har et par stykker, der også bare kommer til mig for at snakke. Jeg tager det som et klap på skulderen, at de har fået den tillid til mig. De kan sige, hvad de vil, og det kommer ikke videre.

Henrik Mortensen lægger vægt på forældresamarbejdet:

– Det er dejligt at kunne sende forældrene et billede af en dreng, der står og svejser ved et besøg på campus, og når man har sendt en dårlig besked, skal den helst kunne følges op med to gode, siger han.

Der er fremskridt

Henrik Mortensen er meget glad for elevernes indstilling af ham. Eleverne skrev hver nogle input, som kunne bruges til den endelige indstilling:

– Se her, siger Henrik Mortensen og hiver to A4-sider frem.

– Det er en af drengene, der har skrevet en indstilling på næsten to sider, og han har tidligere kun skrevet nogle få ord, når de havde dansk stil, siger han og glæder sig over at kunne se fremskridt hos nogle af eleverne.

– Vi har lige haft terminsprøver, og der har jeg set et par stykker, der har kunnet gennemføre prøven siddende på deres bagdel, hvor det tidligere havde været helt umuligt for dem. Jeg synes, der er nogle unge, der er blevet bedre til at gå i skole, og som har fået mindre fravær.

– Vi har et godt team på Søndermarksskolen og en god ledelse, der bakker op. Der er ikke nogen, der spørger mig: Hvad laver du? Jeg har frihed under ansvar. Det kan jeg godt lide, siger Henrik Mortensen.

 

 

Indstillingen

Fra 8. A’s indstilling af Henrik Mortensen til Politikens Pædagogpris:

"Vi har ikke altid været så nemme, og rigtig mange har det svært, men Henrik ser altid det bedste i os.

Henrik kæmper for os elever og giver aldrig op, Man kan mærke, at han gerne vil os. Han ser, når vi har det svært og hjælper os både personligt og fagligt. Hvis man har lyst til at give op, så sørger Henrik for, at man ikke gør".