– Jeg håber, at jeg får lov til at følge eleverne, til de går ud af skolen, for nu har jeg fået nogle relationer til dem. Min opgave er at understøtte lærerens undervisning. Jeg går ind imellem ind og tager trykket. Jeg vurderer "dagsformen", og så tager jeg måske tre-fire-fem elever ud og går ind i et andet rum med dem. Det kan være med til at skabe ro både for dem, jeg tager ud, og for resten af klassen.
– Jeg varetager ganske almindelig undervisning i dansk og matematik. Så har jeg nogle opgaver med fra læreren. Vi laver ikke dem alle, men nogle stykker. Hellere en succesoplevelse end at "jaske" noget igennem. Vi skal have momentum, som Kasper Hjulmand siger. Jeg prøver at gøre det overskueligt for dem, der ikke er så dygtige fagligt. For tænk dig, hvordan det må være at møde i skole og vide, at man har seks en halv time foran sig med noget, man ikke kan overskue, siger Henrik Mortensen.
Struktur og omsorg er to nøgleord i arbejdet:
– På det område er der måske nogle af eleverne, som mangler noget. Jeg holder styr på deres fødselsdage og på, hvornår de skal spille fodbold. Så kan jeg spørge til det, og de kan fortælle. Det betyder noget, at man viser interesse, siger Henrik Mortensen.