Forening: Nyt skoletilbud kan løse flere problemer på én gang

Forening: Nyt skoletilbud kan løse flere problemer på én gang
Karina Bundgaard: Lad os starte med måske 10 elever og så stille og roligt lade det vokse. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 18. MAJ 2022 • 15:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
18. MAJ 2022 • 15:30

Mens problemerne tårner sig op for både kommunens socialrådgivere og en voksende gruppe bornholmske børn og unge, opfordrer Autismeforeningens lokalformand til at stoppe op og starte fuldkommen forfra. Særligt over tid vil det løse flere af problemerne, mener Karina Bundgaard.


Bornholm har mange børn og unge med problemer. Mange bliver anbragt udenfor hjemmet, både i år og sidste år.

Samtidig mangler Bornholm specialiserede skoletilbud til børn med for eksempel autisme.

I systemets anden ende kæmper kommunens Center for Børn og Familie med overbelastede socialrådgivere, der siger op efter kort tid – fra stillinger, som kommunen har meget svært ved at besætte igen. Derfor bliver børnesager for tiden også behandlet af ansatte, der ikke er socialrådgivere, men har beslægtede uddannelser.

Problemerne griber ind i hinanden, for en del af børnesagerne handler om børn med særlige behov, der i nogle tilfælde slet ikke går i skole, fordi de ikke har fungeret i nogen af de forholdsvis få forskellige skoletilbud, som Bornholm råder over.

I den situation foreslår Autismeforeningens lokalformand Karina Bundgaard nu, at Bornholm skifter spor. Hun tror fuldt og fast på, at et nyt skoletilbud til børn med særlige behov på sigt vil løse flere af problemerne.

Det vil få flere børn med for eksempel autisme til at gå i skole, mener hun. Det vil med tiden også få mange børn til at trives så godt, at de vil blive parat til at lære mere og i sidste ende kan komme ud med en fornuftig afgangseksamen.

Når de børn først trives, er Karina Bundgaards tanke dernæst, at de ikke længere vil figurere som sager for socialrådgiverne i Center for Børn og Familie. Ved at lette socialrådgiverne for i hvert fald langt størsteparten af de sager, der handler om børn med for eksempel autisme, vil de kunne fokusere på de egentlige socialsager, som også er det felt, hvor deres ekspertice ligger, mener hun.

– Jeg mener, at det at give den rette hjælp rettidigt er det etisk, menneskeligt, men også økonomisk rigtige at gøre. Vi kan ikke blive ved at forsvare alle de anbringelser. Vi er nødt til at investere i at undgå dem, siger Karina Bundgaard.

Start med nyt skoletilbud

Men for Karina Bundgaard starter det med et nyt specialiseret skoletilbud til de børn, der i dag hverken passer ind i folkeskolen – og som heller ikke hører naturligt hjemme på hverken Heldagsskolen eller Kildebakken, de to eneste specialskoletilbud på Bornholm.

– Jeg ved godt, at Linda Kofoed Persson (DF) siger, at vi ikke har råd til hele paletten af tilbud. Men de fleste af børnene med særlige behov vil vi kunne dække med et tilbud, der er målrettet dem, siger Karina Bundgaard.

– Jeg forestiller mig et skoletilbud i tilknytning til en velfungerende folkeskole. Her skal man undervise børn med særlige behov i grupper af varierende størrelse. Nogle børn kan kun være sammen med én, nogle kan være i en gruppe med flere.

– Til tilbuddet skulle der være knyttet den faglighed, der mangler i dag. Der er brug for lærere, pædagoger og en psykolog. Når de her børn så er blevet mødt med faglighed, vil de få succesoplevelser, der giver dem mod på både mere læring og mere fællesskab.

– På den måde vil en del af de her elever kunne gå ind i folkeskolen, i hvert fald i nogle fag, hvor det giver mening. Når succes så har avlet mere succes, vil de her børn også få appetit på mere. Både mere læring og mere fællesskab, siger Karina Bundgaard.

– Nogle børn vil have brug for at være der i to timer om dagen. Nogle børn vil have behov for dage, hvor de slet ikke er der. Så ja, det vil være et puslespil at få til at fungere. Det er bare også dyrt med børn, der slet ikke går i skole, men sidder derhjemme. Hos forældre, der så ikke går på arbejde.

– Hen ad vejen vil de fleste af de her børn godt kunne komme ud af folkeskolen med et hæderligt afgangsbevis. I stedet for nu, hvor mange af dem ikke får sådan et, og hvor nogle ender på førtidspension som 18-årige. Det er at spilde en menneskelig ressource og at påføre kommunen en kæmpemæssig udgift i rigtig mange år frem i tiden.

Næppe dyrere end i dag

Karina Bundgaard går ind for at starte i det små.

– Man kunne sagtens finde 50 børn på Bornholm, som et tilbud som det her vil være det rigtige for. Men lad os starte med måske 10 elever og så stille og roligt lade det vokse, siger hun.

– På sigt vil det også løse de problemer, som socialrådgiverne nu har i Center for Børn og Familie. For når de her med særlige behov børn går i skole og trives, vil de ikke have behov for familiebehandling.

– Så vil socialrådgiverne kunne bruge deres faglighed på de sager, der virkelig er socialsager, siger Karina Bundgaard.

Hvor dyrt vil det blive? Ifølge Karina Bundgaard næppe dyrere end de såkaldte mellemformer, som kommunen for få år siden indførte på tre bornholmske skoler. I mellemformerne bliver børn med særlige behov dels undervist for sig, dels i folkeskolen.

– Jeg kan ikke sætte tal på, hvad det vil koste. Men man vil kunne lave sådan et skoletilbud for de samme midler, som man nu brugte til at lave mellemformerne i folkeskolen, siger hun.

Mellemformerne har Karina Bundgaard længe kritiseret for at mangle den ekspertise i forhold til børn med særlige behov, som hun ønsker at bygge ind i et helt nyt skoletilbud.

– Man satte penge af til mellemformerne, men man satte ikke penge af til fagligheden i forhold til de børn, som mellemformerne blev oprettet til. Når man så samtidig siger, at man ikke har brug for en særlig faglighed i forhold til for eksempel børn med autisme, så spiller det fallit, siger hun.