Problemerne griber ind i hinanden, for en del af børnesagerne handler om børn med særlige behov, der i nogle tilfælde slet ikke går i skole, fordi de ikke har fungeret i nogen af de forholdsvis få forskellige skoletilbud, som Bornholm råder over.
I den situation foreslår Autismeforeningens lokalformand Karina Bundgaard nu, at Bornholm skifter spor. Hun tror fuldt og fast på, at et nyt skoletilbud til børn med særlige behov på sigt vil løse flere af problemerne.
Det vil få flere børn med for eksempel autisme til at gå i skole, mener hun. Det vil med tiden også få mange børn til at trives så godt, at de vil blive parat til at lære mere og i sidste ende kan komme ud med en fornuftig afgangseksamen.
Når de børn først trives, er Karina Bundgaards tanke dernæst, at de ikke længere vil figurere som sager for socialrådgiverne i Center for Børn og Familie. Ved at lette socialrådgiverne for i hvert fald langt størsteparten af de sager, der handler om børn med for eksempel autisme, vil de kunne fokusere på de egentlige socialsager, som også er det felt, hvor deres ekspertice ligger, mener hun.