Viden om turister skal styrke erhvervet

Viden om turister skal styrke erhvervet
Destination Bornholm søsætter et projekt om indsamling af data om øens gæster. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 9. JUN 2022 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
9. JUN 2022 • 15:30

Destination Bornholm søsætter et projekt om indsamling af data om øens gæster.

 

En bager på Rømø fik nemmere ved at planlægge, hvor mange brød han skulle bage baseret på hans eget salg og biltrafikken til Rømø. Den viden fik han fra digitale data fra øens gæster, og Destination Bornholm ønsker en lignende indsats her på øen.

– Med data i hånden kan vi arbejde mere faktabaseret med vores besøgende. Vi kan sikre bemanding afstemt efter besøg, vi kan have det rigtige på hylderne, vi kan få afviklet trafik mere smidigt, og vi kan få gæsterne til at få øjnene op for nye steder, de ikke kendte, siger direktør Pernille Kofod Lydolph hos Destination Bornholm i en pressemeddelelse.

Mulighederne er mange

Destination Bornholm inviterer alle turismerelaterede virksomheder til at være med i projektet, som gerne skal give virksomhederne mere viden om, hvem gæsterne er, hvordan de bevæger sig rundt på øen, og hvor de bruger deres penge. På sigt skal disse data hjælpe Bornholm i retningen af en mere bæredygtig turisme, gæster på alle tider af året samt alle steder på øen, fremgår det.

– Mulighederne er mange, og forudsætningen er data. I første omgang tester vi nogle løsninger. Forventningen er efterfølgende, at det bliver et fast setup, som vi kan trække på i virksomhederne, men også i bredere sammenhænge, herunder også hos os som destinationsselskab, fortæller Pernille Kofod Lydolph.

Projektet løber i første omgang over en kort, intensiv periode i sommeren 2022. Der bliver holdt et møde om projektet den 21. juni, og deltagelse i mødet kræver ikke deltagelse i projektet. Det er ligeledes muligt for virksomheder at deltage i projektet, selvom de skulle være forhindret i at deltage i mødet.

 

 

Rapport fra Rømø

Destination:Digital – Et dataprojekt på Rømø 2020

Man lærte blandt andet

• hvordan data, og ikke mindst kombinationen af forskellige data, kan anvendes og skabe værdi for såvel gæster, virksomheder og destinationsselskab.

• at indsamle data i forskellige formater og udfordringerne med at få data løbende.

• at egne forestillinger og/eller forventninger kan forvanske det endelige resultat i forhold til konkrete data.

• at hvis man ønsker at arbejde med data og digitalisering, så skal man ikke kun se på teknologi og AI.

Man vurderer, at der er store potentialer for dansk turisme, når det kommer til data. Man skal bare gøre det rigtige rigtigt.

Læs hele rapporten via kortlink.dk/2g3z7

Udgivet af Dansk Kyst- og Naturturisme og VisitDenmark i samarbejde med Copenhagen Business School