Tidendes nye salgschef: Jeg har egentlig altid haft en fordom om sælgere

Tidendes nye salgschef: Jeg har egentlig altid haft en fordom om sælgere
32-årige Camilla Forsbom er ny salgschef på Bornholms Tidende. Foto: Jacob Jepsen
NYHED | ABONNENT | 9. SEP 2022 • 11:15
NYHED | ABONNENT
9. SEP 2022 • 11:15

En god sælger skal kunne sætte sig i kundens sted, siger Tidendes nye salgschef Camilla Forsbom. Hun kommer fra Lobbæk, og glæder sig til at lære sine kunder endnu bedre at kende.

Camilla, du er lige blevet udnævnt som ny salgschef i Bornholms Tidendes annonce- og abonnementsafdeling. Men vi kender dig jo i forvejen, for du har været mediekonsulent i huset i snart fire år. Hvad bliver dine nye arbejdsopgaver?

– Jeg skal være med til at udvikle Tidendes brand og bladsalg. Målet er at alle abonnenter, og forhåbentlig de mange kommende abonnenter, alle vil være en del af Tidendes sammenhold om Bornholm i de mange næste år. Jeg synes, det er sjovt at arbejde med branding, da der oftest skal tænkes i alternative løsninger for at ændre folks opfattelse af et kendt brand. Hvis det lykkes for os at få ændret den gamle opfattelse af Tidende, så går det forhåbentlig hånd i hånd med at vi kan få flere abonnenter. Det er en kæmpe opgave, som ligger foran os – men udfordringer er til for at blive løst.

Du er opvokset i Lobbæk – hvordan var din vej til uddannelse og job?

– Jeg vidste tidligt, at jeg ville arbejde med medier – men ikke præcis i hvilken form. Efter folkeskolen gik jeg på Medielinjen på 10. klassecentret i Rønne. I dette skoleår var jeg i praktik på DR Bornholm, hvor jeg sad med i morgenradioen og jeg fik også lov at producere min egen reklamefilm med Anders Lund Madsen som frontmand. Efterfølgende gik jeg på HF, hvor mit valgfag var mediefag. I 2010 flyttede jeg til København og begyndte på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, hvor jeg blev færdiguddannet med en bachelor i Medieproduktion og Ledelse i 2013. Undervejs i min bachelor arbejdede jeg hos produktionsselskabet Blu, hvor jeg var med til at lave X-Factor i to sæsoner. Efter endt uddannelse arbejdede jeg hos produktionsselskabet Mastiff, hvor jeg var med til at lave forskellige underholdningsprogrammer, blandt andet boligprogrammet 3xBeliggenhed.

Hvorfor lige salg?

– Egentlig har jeg altid haft en fordom om at sælgere er personer, som er lidt for smarte og taler ørene af kunderne. Men da jeg startede på Bornholms Tidende fandt jeg hurtigt ud af, at casen var en helt anden – her handler det om at vide hvilke udfordringer ens kunder står overfor, guide dem til at få det bedste ud af deres markedsføring og ikke mindst opbygge relationer.

Hvad kræver det at være en dygtig sælger?

– Jeg tror, det er vigtigt at vende spørgsmålet om, så man sætter sig selv i kundens sted. Hvad ville en god sælger være for mig? Jeg ville i hvert fald gerne mødes af et smil, venlighed, engagement og ikke mindst af en, som jeg har en god relation til. Med de tanker i baghovedet prøver jeg at møde mine kunder.

Du har lavet nogle store aftaler med blandt andet DAT gennem det seneste år. Hvad kræver det at arbejde sammen med store erhvervsvirksomheder om nye produkter?

– Ja, det er rigtigt! Men for mig har størrelsen af virksomheden egentlig ikke nogen betydning. Det er processen frem til outputtet, som jeg synes er spændende. Altså hvordan vi sammen finder frem til det ønskede resultat, så kunden får opfyldt sine behov og forventninger. Men selvfølgelig giver det nogle andre muligheder, hvis kundens marketingbudget har en vis volumen.

Hvad laver du, når du ikke er på arbejde?

– Hvis du spørger min familie, så vil de sige TRÆNER. Jeg bruger træningen til at trække stikket i hverdagen og forsøger at træne minimum tre gange om ugen. Jeg er også meget social, og bruger rigtig meget tid sammen med venner og familie. Jeg har et stort socialt behov og får energi af at omgive mig med folk, jeg holder af.

Betyder din nye titel at du ikke længere kommer til at bage kager til os allesammen?

Nej, bestemt ikke! Jeg elsker at bage og forkæle mine kollegaer. I sidste uge havde jeg hjemmelavede fyldte chokolader med. Så bare rolig, jeg skal nok finde tid til bagningen.

 

BIO

Alder: 32

Uddannelse: Bachelor i Medieproduktion og Ledelse

Bopæl: Rønne

Civilstatus: Gift med Martin, sammen har vi vores søn, Walter

Fritidsaktiviteter: Træning, få tilfredsstillet mit sociale behov og bagning