Presset flyselskab til møde

Presset flyselskab til møde
DAT-ledelsen skal til møde på Bornholm. Arkivfoto: Berit Hvassum
NYHED | ABONNENT | 5. DEC 2022 • 15:30
Jakob Marschner
Journalist
NYHED | ABONNENT
5. DEC 2022 • 15:30

Flyselskabet DAT har svært ved at holde økonomi i ruten mellem Bornholm og København, og DAT's ledelse er derfor inviteret til møde i Trafikkontaktrådet for at finde ud af, hvad man sammen skal bede staten om.


Alting er blevet dyrere, så det er også blevet dyrere at flyve. Både for flyselskabet DAT, der har set priserne stige på brændstof og CO2-kvoter – og for de bornholmske passagerer, der i år har set prisen på et 20-turskort til og fra København stige med næsten 2.000 kroner.

Et 20-turskort koster nu 9.795 kroner. Prisen på kortet er i år steget med lige over 20 procent.

Allerede i foråret steg billetpriserne for børn, unge, studerende, pensionister og værnepligtige. Det skyldtes, at en tilskudsordning fra coronaepidemiens tid var løbet ud.

For DAT kom inflationen oven i, at selskabet længe har følt sig udsat for unfair konkurrence fra færgerne, der kan tilbyde billige billetter i kraft af et tilskud på en million kroner om dagen fra staten.

Så når Trafikkontaktrådet mødes mandag eftermiddag, er det i en situation, hvor flytrafikken til og fra Bornholm er udfordret, og hvor DAT har svært ved at få økonomi i at flyve lige så ofte til og fra Bornholm som hidtil.

Det har ført flyselskabets situation til toppen af dagsordenen i Trafikkontaktrådet. Mandagens møde kommer tæt på at være et temamøde om DAT, for mødet har ingen andre større sager på – og DAT er inviteret til at lægge råd op sammen med Trafikkontaktrådet.

– På transportsiden har der på det seneste mest været fokus på godstransporten. Men flytrafikken er også vigtig, så vi har inviteret DAT til at komme og give en status og fortælle om deres vilkår og hvordan de ser sig selv i forhold til Bornholm, siger borgmester Jacob Trøst (K), der også er formand for Trafikkontaktrådet.

– Vi skal have en status på, hvordan det går med flytrafikken, og vi skal også høre om emissionsfri flyvning, altså flyvning uden CO2-udslip. Der vil vi gerne være med fra starten, så vi skal høre, om der skal noget til, før vi kan være med, siger han.

Staten har flere muligheder

Staten har flere muligheder for at gøre livet lettere for DAT og dermed for flytransporten til og fra Bornholm.

Mest vil det batte, hvis flyruten mellem Bornholm og København får direkte statsstøtte, fordi ruten bliver givet status som samfundsbegrundet. Næsten 200 indenrigsruter i EU-landene modtager i dag statsstøtte, men transportministeren afviste for tre år siden, at den bornholmske flyrute kunne komme i betragtning.

Transportministeriet noterede dengang, at ruten har flere end 100.000 passagerer om året og derfor så ud til at hvile i sig selv. Bornholms Tidende dokumenterede dog herefter, at 33 statsstøttede indenrigsruter i EU-landene modtager statsstøtte, og at antallet af passagerer ikke er det seneste kriterie, som der bliver givet statsstøtte efter.

Det officielle Bornholm fulgte ikke sagen op i 2019, og at gøre det nu er derfor den første mulighed for at række en hånd til DAT og flytrafikken til og fra Bornholm.

Staten kan også sætte befordringsfradraget op, og det er også lovligt for staten at give tilskud til, at for eksempel studerende og ældre kan rejse billigere med fly.

Før mødet i Trafikkontaktrådet har Jacob Trøst ikke gjort endelig op, hvad der vil være bedst at bede staten om. Det håber han at finde ud, når DAT-ledelsen kommer til Bornholm.

– Vi skal finde ud af, hvad der vil fungere bedst for Bornholm og hvad der skal være ambitionen for Bornholm, så vi ikke skyder med spredehagl, men bedst muligt sikrer, at trafikken fungerer til nogle priser, som vi kan betale, siger Jacob Trøst.

– Jeg har endnu ikke lagt mig fast på præcis, hvad vi skal bede om. Jeg synes, at det er vigtigt først at få nogle input fra de fagpersoner, der sidder med flytrafikken til daglig, siger han.