Ny minister får brev fra Bornholm: Vi har hårdt brug for hjælp

Ny minister får brev fra Bornholm: Vi har hårdt brug for hjælp
Det kniber med pladsen til gods. Foto: Jacob Jepsen
TOPNYHED | ABONNENT | 6. DEC 2022 • 05:30
Jakob Marschner
Journalist
TOPNYHED | ABONNENT
6. DEC 2022 • 05:30

Den kommende transportminister vil på sin første dag i stolen få lagt Bornholms problemer med mangel på godskapacitet foran sig.


Stort tillykke med din nye ministerpost. Og PS. Vi har hårdt brug for hjælp med nogle store problemer herovre.

Et brev ud fra den skabelon ligger klar til at blive sendt fra borgmester Jacob Trøst (K). Modtageren bliver den kommende transportminister. Og den eneste grund til, at Jacob Trøst endnu ikke har sendt brevet er, at han ikke ved hvilket navn han skal skrive øverst oppe.

Problemet er det efterhånden velkendte, at Bornholm har brug for at få fragtet mere gods, end færgen Hammerodde er i stand til at sejle til og fra Køge.

– En af vores vigtigste opgaver er at få udvidet godskapaciteten, særligt fordi vindmølleprojekterne kræver meget godstransport. Den store kran på Rønne Havn kræver for eksempel 70 læs at få fragtet til Bornholm, og de går så fra den samlede godskapacitet, siger Jacob Trøst.

– Det er en udfordring allerede nu, hvor store firmaer fortæller, at det kan være svært at få plads, hvis de har ekstra gods, som de gerne vil have med. Det duer ikke med de her flaskehalse, hverken for vores erhvervsliv, vores detailhandel eller vindmølle-projekterne, siger han.

Borgmesterens brev gentager de ideer til mulige løsninger, der var på bordet allerede før folketingsvalget den 1. november.

– Som her og nu-løsning foreslår vi, at vi får et beløb til nogle ekstra dobbeltture til Køge. Det vil være en midlertidig løsning, men den kan løse de værste problemer med flaskehalse. Men samtidig vil vi hejse flaget for, at vi også har brug for en langsigtet løsning, siger Jacob Trøst.

Desuden regner Bornholmslinjen nu endnu en gang på, hvad de vil koste rederiet at sætte Povl Anker ind til nogle ekstra godsafgange. Dog ikke fordi rederiet nu er i stand til at give et bedre tilbud end før. Faktisk nærmere tværtimod.

– Når Bornholmslinjen genberegner, hvad det vil koste at bruge Povl Anker på nogle ture med gods, er det i lyset af de stigende priser, siger Jacob Trøst, der er klar til at trykke på knappen.

– Brevet til den kommende minister ligger klar, fortæller han.