Stolt Kvickly-chef: 'Fantastisk, at vi kan drive butikken videre allerede'

Stolt Kvickly-chef: 'Fantastisk, at vi kan drive butikken videre allerede'
Kvickly i Nexø er klar til at genåbne efter torsdagens voldsomme brand. Foto: Lars Kure, varehuschef
NYHED | NEXØ | ABONNENT | 30. SEP 2022 • 09:53
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | NEXØ | ABONNENT
30. SEP 2022 • 09:53

Torsdag eftermiddag udbrød der brand i Kvickly Nexø. Fredag formiddag genåbnede butikken. Varehuschefen roser medarbejderne, myndigheder og kunderne.

I første omgang lød meldingen på en mindre brand, da Bornholms Brandvæsen torsdag blev kaldt ud til Kvickly i Nexø. Det viste sig dog at være mere alvorligt. Ilden havde godt fat i taget, og røgdykkere blev indsat for at begrænse og stoppe branden. Efterfølgende blev en del af taget brækket op, så brandvæsnet også kunne komme til tagryggen, og efter næsten fire timer kunne indsatsleder Klaus Rønne Jensen klokken 17.30 stoppe slukningsarbejdet.

– Det var sådan set en rimelig alvorlig brand, men alt gik lige efter bogen, så stor ros fra brandinspektøren til alle medarbejderne, der selv sørgede for at komme i sikkerhed, få resten af personalet ud, få kunderne ud og faktisk være inde at tjekke to gange ekstra, om der nu var nogen, der havde gemt sig et eller andet sted. Så da myndighederne kom til stedet, kunne vi melde lige med det samme, at der ikke var nogen mennesker eller dyr derinde. Det var rigtig godt gået, siger varehuschef Lars Kure til Tidende.

Kvickly Nexø genåbnede fredag klokken 10. Inden havde personalet holdt et møde, hvor man sammen med brandinspektør Michael Grønbech-Dam fra Bornholms Brandvæsen gennemgik torsdagens brand.

– Der er nogle, som er rigtig meget berørt af det. Vi har haft tid til at snakke sammen, læsse af og kramme og støtte dem, der har det svært, siger Lars Kure.

Derudover har Coop et beredskab, der tilbyder medarbejderne krisehjælp, fortæller han.

Spritny butik åbnede i april

Varehuschefen sad selv på færgen på vej til Bornholm, da han blev ringet op og fik at vide, at der var gået ild i bygningen.

– Da jeg kom herned, blev jeg briefet af politiet og brandinspektøren om, hvordan det var foregået, og hvad de oplevede. Det var ros fra ende til anden. Tak til medarbejderne, myndighederne og kunderne for at være med til at forlade butikken så hurtigt, så vi har fået reddet så meget som muligt. I forhold til hvor stort og voldsomt det har været, så er det faktisk minimale skader. Det er et slag på tasken 100 kvadratmeter tagetage, der skal genopbygges. Det er lidt vildt, at vi kan åbne butikken igen i dag, siger Lars Kure.

Taget på bygningen er ved at blive lukket af, så der ikke kommer regnvand ind, og vand fra slukningsarbejdet er ved at blive suget op.

– Det er personalerum og tekstillager, der er gået mest ud over. Det får vi styr på, formentlig i løbet af i dag, siger Lars Kure.

Inde i butikken brugte personalet morgenen på at gøre klar til genåbningen.

– Vi nåede ikke at blive helt færdige. Vi har en ny tilbudsavis, der begynder i dag, så det har vi fået sat på plads her til morgen og formiddag. Jeg er meget glad og meget stolt. Fantastisk, at vi kan drive butikken videre allerede. Det havde været tragisk, at når vi lige har bygget spritny butik og åbnet 1. april, hvis det hele skulle være brændt et halvt år efter, fortæller varehuschefen.

Afdelinger har ansvaret

Brand og evakuering er ikke noget, Kvickly Nexø træner i, men butikken har en evakueringsplan hængende i alle afdelinger med en oversigt over, hvad hver enkelt afdeling skal sørge for.

– Og så siger jeg det måske tre-fire gange om året på vores ugentlige møder: "Husk nu, når I får nye medarbejdere, at vise dem listen med jeres ansvarsområde", siger Lars Kure.

Hver afdeling har ansvaret for at tjekke en del af butikken i tilfælde af brand eller andre hændelser, der kan gøre en evakuering nødvendig.

– Vi render ikke og leger, at der er ild hernede to gange om året, det gør vi ikke. Men vi har en plan, og den har vi fået ros for, siger Lars Kure og roser medarbejderne for at reagere, som de skal, selvom det ikke er noget, de går og tænker på til daglig.

Hvornår taget er genopbygget, ved han ikke. Skadeservice er stadig i gang, og derefter skal forsikringsselskabet og Coop gennemgå skaderne. Bagefter er det tid til håndværkere.

– Jeg tænker, at det tager tre-fire uger, måske mere afhængigt af, om man kan få byggemateriale eller folk. Heldigvis er det ikke rigtig noget, vi skal buruge. Det ene lagerlokale er, men resten kan vi undvære, siger varehuschefen.