I marts 2022 åbner arrangementet for offentligheden

I marts 2022 åbner arrangementet for offentligheden
Mads Clemmensen byder velkommen mandag formiddag. Foto: Berit Hvassum
BÆREDYGTIGHED | BORNHOLM | ABONNENT | 27. SEP 2021 • 17:30
BÆREDYGTIGHED | BORNHOLM | ABONNENT
27. SEP 2021 • 17:30

Det er Mads Clemmensen, der er den oprindelige og helt private initiativtager til Sustainable Food Week, som han altså nu har taget til Bornholm for første gang.

– Jeg syntes, der var behov for, at vi satte handling bag alle tankerne om bæredygtighed, og det har vi de seneste syv år arbejdet med forskellige steder i Danmark, siger han.

– Og nu er det så på Bornholm, vi sætter fokus på bæredygtighed.

Mads Clemmensen har virksomheden Foodjob Nordic, som er et rekrutteringsbureau, der løser danske såvel som internationale udfordringer i fødevareindustrien.

– Vi lever af at få sat nogle mennesker i sving i fødevarebranchen, og det her med bæredygtighed er branchens eksistensgrundlag fremadrettet. Det har været noget, som man har haft svært ved at forholde sig til, fordi fødevareproduktion fylder meget både i landskabet og i forhold til CO2-forbrug. Den udgør næsten en tredjedel af al den CO2, vi udleder, og vi indså for nogle år siden, at det ikke er noget, branchen skal kæmpe imod, men forholde sig til som en ny faktor. Hele vores eksistensgrundlag er, at vi ved noget om, hvordan det vil influere på branchen, og hvordan kan vi reagere på det på den bedst tænkelige måde.

I løbet af ugen vil i alt 200 eksperter fra henholdsvis industrien, interesseorganisationer og universiteter samt andre højere læreanstalter komme forbi Bornholm og deltage i forskellige aktiviteter og præsentationer.

– Vi har for eksempel folk fra Arla, Nestlé, Novo Nordisk Foundation og Carlsberg, som har prioriteret gratis at være på Bornholm næsten en uge for at se på, hvad Bornholm gør godt – men også på, hvad Bornholm måske kan forbedre set med deres øjne, siger Mads Clemmensen.

– Altså, her har I tænkt for småt, her for stort, her kan vi byde ind med noget teknologi. Så det er håbet, at der bliver etableret nogle samarbejder på baggrund af, at vi sender folk, som i store virksomheder er eksperter i bæredygtighed, ud at se for eksempel, hvordan Bofa arbejder, eller de besøger Jørgen Christensen på Hallegaard, ser Mosteriet eller Lehnsgaard – de her "bornholmske fyrtårne", som folk vil sige herovre, og som også er kendte uden for Bornholm.

Til marts går det løs

Har Bornholm nok at byde på i forhold til at aktivere de her eksperter?

– Ja, det er det, vi synes er så fedt, at så mange bider på krogen og siger, at de faktisk gerne vil bruge deres tid på at tage over og være sparringspartnere for bornholmske virksomheder.

Er der overhovedet nogen udadvendte aktiviteter, som almindelige bornholmere kan møde op til?

– Ikke i denne uge, men i marts 2022 lukker vi op for det. Sidst vi lavede det – inden corona –havde vi 10.000 deltagere i Herning, da vi åbnede for alle. Denne gang anede vi ikke i planlægningsfasen, hvad der kunne lade sig gøre i forhold til corona, så vi har valgt at holde det internt i denne uge. Men interessen er der, og med de gode mennesker, som er kommet, bliver vi bekræftet i, at det er vigtigt at fortsætte arbejdet med at gøre tingene konkrete, siger Mads Clemmensen.

Når ugen er omme på fredag, vil der være en stor finale på Hotel GSH, hvor det skal konkluderes, hvad Bornholm gør godt, og hvad der kan forbedres.

– Så kan vi fortælle de særligt udvalgte bornholmske virksomheder, som har stillet op som besøgsværter, at ekspertpanelet synes, at de gør det her godt, men det her måske knapt så godt. De får en god tilbagemelding oven på, at de har haft et flow af utroligt kloge mennesker igennem. Hvad vil de gerne rose jer for, hvad kan skaleres eller flyttes, hvordan kan tingene justeres til det bedre og så videre, siger arrangøren.