– Vi lever af at få sat nogle mennesker i sving i fødevarebranchen, og det her med bæredygtighed er branchens eksistensgrundlag fremadrettet. Det har været noget, som man har haft svært ved at forholde sig til, fordi fødevareproduktion fylder meget både i landskabet og i forhold til CO2-forbrug. Den udgør næsten en tredjedel af al den CO2, vi udleder, og vi indså for nogle år siden, at det ikke er noget, branchen skal kæmpe imod, men forholde sig til som en ny faktor. Hele vores eksistensgrundlag er, at vi ved noget om, hvordan det vil influere på branchen, og hvordan kan vi reagere på det på den bedst tænkelige måde.
I løbet af ugen vil i alt 200 eksperter fra henholdsvis industrien, interesseorganisationer og universiteter samt andre højere læreanstalter komme forbi Bornholm og deltage i forskellige aktiviteter og præsentationer.
– Vi har for eksempel folk fra Arla, Nestlé, Novo Nordisk Foundation og Carlsberg, som har prioriteret gratis at være på Bornholm næsten en uge for at se på, hvad Bornholm gør godt – men også på, hvad Bornholm måske kan forbedre set med deres øjne, siger Mads Clemmensen.
– Altså, her har I tænkt for småt, her for stort, her kan vi byde ind med noget teknologi. Så det er håbet, at der bliver etableret nogle samarbejder på baggrund af, at vi sender folk, som i store virksomheder er eksperter i bæredygtighed, ud at se for eksempel, hvordan Bofa arbejder, eller de besøger Jørgen Christensen på Hallegaard, ser Mosteriet eller Lehnsgaard – de her "bornholmske fyrtårne", som folk vil sige herovre, og som også er kendte uden for Bornholm.