Glæde i Klemensker: Ordrebogen er godt fyldt efter genåbning af USA

Glæde i Klemensker: Ordrebogen er godt fyldt efter genåbning af USA
USA er åben igen, så Bornholms Andelsmejeri kan igen sælge ost på sit vigtigste marked. I USA er det blåskimmelost, der er i højsædet, siger bestyrelsesformand Kim Larsen. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | KLEMENSKER | ABONNENT | 26. JAN 2022 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | KLEMENSKER | ABONNENT
26. JAN 2022 • 15:30

En genåbning af den amerikanske osteimport har givet travlhed på Bornholms Andelsmejeri. Også det lokale salg af mælk er stigende.


Corona var en temmelig besværlig modspiller for mejeribranchen i 2021. Først på året var det svært at afsætte produkter, fordi mange lande valgte at tvangslukke restauranter. I USA lukkede man også for import af ost, og det var noget, man kunne mærke på Bornholms Andelsmejeri i Klemensker. Men i efteråret vendte det, og her i begyndelsen af 2022 ser bestyrelsesformand Kim Larsen lysere på situationen, måske endda ligefrem lyst.

Den primære årsag til optimismen er det faktum, at USA har åbnet for import af ost igen.

– De fleste af vores varer går til USA, og de lukkede totalt ned for alle deres restauranter og også for import af ost, siger han til Tidende.

Prioriteret produktion

Ifølge Kim Larsen betyder den øgede efterspørgsel på ost ligefrem, at det kan være svært at følge med, og mejeriet i Klemensker har ansat nye pakkemedarbejdere og produktionsmedarbejdere.

– Ordrebogen er godt fyldt, det er helt sikkert, siger Kim Larsen.

En anden udfordring er at få mælk nok til den aktuelle efterspørgsel. Det betyder, at Bornholms Andelsmejeri må prioritere.

– Vi må lave det, vi tjener mest på, siger Kim Larsen.

Det er ost til eksport.

De nyeste eksporttal for efterårsmånederne i 2021 viser, at mejeriprodukter er ved at tangere rekorden på eksportværdien fra 2018. Fra august til oktober kunne branchen se en stigning på markedspriserne på mellem 10 og 20 procent på mejeriprodukter, og selvom Kim Larsen endnu ikke har set resultatet fra 2021's sidste to måneder, indikerer en fortsat stigning på markedspriserne, at det ser godt ud for den danske mejerieksport. Det fortæller han i et indlæg i det seneste nyhedsbrev fra Bornholms Landbrug & Fødevarer.

Mere end normalt

Nedlukningen i USA betød, at mejeriet skulle finde nye markeder, og det var ikke nemt i en tid, hvor det på grund af restriktioner ikke var muligt at besøge kunder i udlandet.

Det er også blevet muligt igen, og man har både været i Spanien og Grækenland, og USA har man også besøgt igen.

Tendensen hos mange af mejeriets kunder er, at de køber større partier ost hjem end normalt. Vurderingen i Klemensker er, at det skyldes kundernes usikkerhed i forhold til ustabilitet i fragtbranchen, og at de ikke vil risikere at stå uden ost. Derfor forventer mejeriet, at bestillingerne vil normaliseres efterhånden.

Mere salg i mælk

Det er ikke kun ude i den store verden, at Bornholms Andelsmejeri oplever en positiv udvikling. Det gør det også på hjemmebane, hvor det efter en noget turbulent tid oplever en stigende efterspørgsel på konsummælk, altså den mælk, man kan købe i de lokale dagligvareforretninger.

– Det er, som om forbrugerne er kommet tilbage til vores mælk igen, føler vi. Vi sælger i hvert fald mere mælk på Bornholm, siger Kim Larsen.

Så lige nu ser det godt ud for Bornholms Andelsmejeri i 2022.

– Det kan jo vende når som helst, men foreløbig ser det ret fornuftigt ud, synes jeg, lyder det fra bestyrelsesformanden.