Fugato tabte udbud: 'Jeg føler, at vi er blevet uretfærdigt behandlet'

Fugato tabte udbud: 'Jeg føler, at vi er blevet uretfærdigt behandlet'
Det bliver ikke Fugatos vogne, der henter dit skrald. Det gør i stedet HCS' røde lastvogne, da de vandt udbuddet – og indtil videre står det ved. Foto: Allan Rieck
RENOVATION | BORNHOLM | ABONNENT | 29. JUN 2021 • 10:11
RENOVATION | BORNHOLM | ABONNENT
29. JUN 2021 • 10:11

For Fugato er det snart slut med at afhente bornholmernes affald. De havde ellers forsøgt at beholde tjansen, da Bofa sendte indsamling af affald i udbud. Godt nok var det lige ved og næsten, at Fugato vandt udbuddet. Men HCS løb med sejren, og de skal officielt overtage arbejdet fra 1. januar 2022.

Kristoffer Nothlev, der er direktør i Fugato, er selvfølgelig ærgerlig over, at Fugato taber udbuddet, men han har ikke helt lagt sagen fra sig endnu. Det er til trods for, at Fugato allerede har fået afvist én klagesag.

I den tidligere klagesag havde Fugato 10 klagepunkter, men ingen af klagepunkterne blev taget til følge. Sagen ruller nu alligevel videre.

For nylig sendte Fugato nemlig syv nye klagepunkter afsted, som Klagenævnet for Udbud skal tage stilling til. De nye klagepunkter kommer som følge af, at Fugato søgte en aktindsigt, som de først fik svar på efter de første klagepunkter var sendt afsted. Og det er aktindsigten, der har givet anledning til, at de nye klagepunkter nu er sendt afsted.

Forskelsbehandling?

Kernen i de nye klagepunkter er, at Bofa har handlet i strid med principperne om ligebehandling. Derfor har Kristoffer Nothlev og Fugato nu sendt de nye klagepunkter ind. Noget de ikke kunne klage over, var prisen. Fugato tabte udbuddet, da HCS' løsning var godt 60 millioner billigere.

– Bofa ville have det billigste, og det fik de i HCS. Det kan vi ikke klage over. Men vi var bedre på alle andre parametre, viser evalueringen af udbuddet og tilbuddene.

– Men vi har søgt nogle aktindsigter. Med et kig på det, føler jeg, at vi er blevet uretfærdigt behandlet. Jeg føler, at Bofa burde have diskvalificeret HCS' tilbud.

Grunden til det skal findes i, at Bofa, ifølge Kristoffer Nothlev, har haft en korrespondance med HCS undervejs i udbuddet, men det har de ikke haft med Fugato. Derfor mener han, at tilbuddene er blevet forskelsbehandlet. Og det er det, de nye klagepunkter drejer sig om.

– Jeg har en fornemmelse af, at vi faktisk vandt tilbuddet indledningsvist, siger Kristoffer Nothlev.

Hvorfor klager I igen?

– Vi havde jo højst sandsynligt vundet, hvis vi har ret i vores påstande. Og vi mener, at fordi Bofa har klokket i det, så mister vi den forretning. Derfor vil vi ikke bare sådan lige finde os i det, siger Kristoffer Nothlev og fortsætter.

– Jeg er oprigtigt skuffet over, at man vælger det billigste, fordi det så er det bedste valg for Bofa. Men billigt er jo ikke nødvendigvis godt. Så er jeg selvfølgelig også skuffet over, at jeg mister 11 års forretning.

Hvad gør i, hvis de heller ikke går videre med den den her gang?

– Hvis klagenævnet mener, at der ikke er noget i det, så må det være mig, der ser noget forkert. Hvis de afviser igen, og de siger, at der ikke er noget at komme efter, så er det nok bare mig, der skal lære, hvordan man laver et tilbud, siger Kristoffer Nothlev.

Hos Bofa ser de dog tingene på en lidt anden måde. Direktør, Jens Hjul-Nielsen, fortæller blandt andet, at prisen i dette udbud ikke vejer lige så meget, som det gør i mange andre offentlige udbud.

– Vi har valgt det, der samlet set var det mest fordelagtige tilbud. Der har været en samlet vurdering af alle parametre, hvor prisen tæller 50 procent, så selvfølgelig tæller den noget, det er klart. De øvre parametre tæller tilsammen også 50 procent. Faktisk så tæller prisen mindre i det her udbud, end den gør i andre offentlige udbud, siger Jens Hjul-Nielsen.

De andre parametre i udbuddet gik blandt andet på miljø- og ressourceforhold, uddannelse og arbejdsmiljø og affaldsfaglig løsning og kvalitet. Og det er på alle disse, at Fugato scorer højere karakterer end HCS. Den pris blev udslagsgivende, men der er ikke blevet forskelsbehandlet, understreger Bofa.

– Jeg kan 100 procent afvise, at der har været en forskelsbehandling af de forskellige tilbud. Der er ikke foretaget nogen form for forskelsbehandling mellem nogle af tilbudsgiverne, siger Jens Hjul-Nielsen.

Bofa skal i nærmere fremtid afgive svar på fremsendte klager, og herfra vil der blive vurderet, om man i Klagenævnet for Udbud går videre med sagen.