BAT på bekymringsliste: Overraskende millionunderskud i 2021

BAT på bekymringsliste: Overraskende millionunderskud i 2021
BAT har i nogle år arbejdet på at tilbagebetale en gæld, der er oparbejdet i selskabet. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT | 20. JAN 2022 • 15:30
NYHED | BORNHOLM | ABONNENT
20. JAN 2022 • 15:30

Det kommunale busselskab er i færd med at afvikle gammel gæld, men bliver med resultatet for sidste år nødt til at revidere tilbagebetalingsplanen.

 

I dagsordenen fra Økonomi- og Klimaudvalgets møde onsdag bliver der nævnt nogle områder, "som der skal være særlig opmærksomhed på" – og deriblandt det kommunale busselskab, BAT, med følgende begrundelse:

"Der forventes et merforbrug, der øger det underskud, som BAT har i forvejen. Der vil være behov for, at den nuværende handleplan for nedbringelse af underskuddet revideres".

Ifølge Kim Kock-Hansen, trafikchef i BAT, dækker formuleringen over, at busselskabet kommer ud af 2021 med et underskud i omegnen af én million kroner, hvor der faktisk var budgetteret med et overskud, som kunne bruges til at betale af på det underskud, som er oparbejdet gennem tidligere år.

– Eftersom vi har haft nogle år med dårlig økonomi i BAT, ligger der et underskud, som det er meningen, vi skal betale tilbage, så vi kan gå i nul, siger han.

– Men nu gør resultatet for 2021 altså i stedet underskuddet lidt større.

Torsdag er han til møde internt i kommunen, hvor emnet netop er en tilbagebetalingsplan, fortæller han.

Kommer det her til at betyde noget for driften i 2022?

– Nej, for vi har jo lagt et budget for 2022, hvor vi meget gerne skulle præstere et overskud, så vi kan afdrage på gælden, siger trafikchefen.

– Og der ligger også allerede en plan for at afdrage den, men vi skal se på, hvordan vi kan revidere den plan, nu hvor 2021 viste sig at blive dyr for os.

Og underskuddet i 2021 var ikke noget, I havde regnet med?

– Nej.

Manglende indtægter på grund af corona-pandemien er BAT blev kompenseret for af staten, fortæller trafikchefen i BAT, Kim Kock-Hansen. Arkivfoto: Berit Hvassum

Efterslæb

Skyldes underskuddet, at folk har kørt mindre med bus på grund af corona?

– Nej, for det er vi blevet kompenseret for fra statens side. Men vi har blandt andet været ramt af noget sygefravær, og vi har haft nogle ekstra udgifter til reparationer af vores gamle vognpark, som skulle vedligeholdes, fordi de nye busser, vi var stillet i udsigt, blev forsinket og først kom i slutningen af året, siger Kim Kock-Hansen.

Bjarne Sjelle Freund-Poulsen, som er chef for Center for Ejendomme og Drift, fortæller, at underskuddet i BAT er "slæbt med" fra 2017, da det blev opdaget, og at BAT har betalt af på det i nogle år.

Han bekræfter også, at vognparkens beskaffenhed spiller ind.

– At det ikke kan lade sig gøre at betale af på gælden i år skyldes især, at de nye busser, vi allerede skulle have haft i 2020, først kom i slutningen af 2021, og det har betydet meget større reparationsomkostninger, siger han således.

Vi har haft nogle ekstra udgifter til reparationer af vores gamle vognpark, som skulle vedligeholdes, fordi de nye busser, vi var stillet i udsigt, blev forsinket

Kim Kock-Hansen, trafikchef i BAT

Han oplyser, at kommunalbestyrelsen da også på den baggrund havde sat yderligere 700.000 kroner af til reparationsudgifter i 2020, men at det samme ikke var tilfældet for 2021 på trods af, at de nye busser først ankom sent på året, hvorfor de penge manglede i BAT's regnskab.

– Og der har også været en del langtidssygdom, som har gjort, at vi har måttet tage mere eksternt personale ind, siger Bjarne Sjelle Freund-Poulsen.

Det er på den baggrund, der onsdag har været afholdt internt møde i regionskommunen, som har handlet om at revidere tilbagebetalingsplanen for gælden.

Præcis, hvor stor gælden er, kan centerchefen ikke sige, fordi det endelige regnskab er ikke klart endnu, men han fortæller, at den samlede gæld var nedbragt til cirka 6,5 millioner kroner, men at det tal altså stiger igen med resultatet for 2021.

Først i marts måned, når de relevante regnskaber er på plads, vil politikerne blive præsenteret for den nye tilbagebetalingsplan, oplyser centerchefen.

Afventer tallene

Borgmester Jacob Trøst (K), som er formand for Økonomi- og Klimaudvalget, oplyser, at medlemmerne ikke under onsdagens møde nåede at dykke ned i sagen, men at han i øvrigt har punktet på sin to do-liste.

Helle Munk Ravnborg (Enh.), som også sidder i udvalget, bekræfter, at det ikke endnu har været muligt at få afklaret mere præcist, hvad der gemmer sig bag formuleringen i dagsordenen.

– Jeg venter selv på at blive nærmere oplyst, siger hun.

– Der er jo tale om en kommentar til den økonomiopdatering, som vi først får den 31. januar, og som vil fortælle, hvordan 2021 er gået rent økonomisk for kommunen. Vi har endnu ikke fået noget på skrift fra regionskommunens økonomifolk, så vi har ikke set de tal, som kommentaren i dagsordenen refererer til.

Helle Munk Ravnborg er ny i udvalget og har bedt om et introduktionsmøde med BAT, hvor hun ønsker at blive sat nærmere ind i busselskabets økonomi.

– Så der er tale om en foreløbig orientering, og derfor er det svært for mig at sige noget mere faktuelt om sagen. Men sagen står da på min bekymringsliste, siger hun.

– Vi skal have set på, hvordan vi håndterer den, for vi skal jo have en kollektiv trafik på Bornholm.

Ifølge Helle Munk Ravnborg er det velkendt, at BAT generelt har været ramt af et højt sygefravær, hvilket selskabet da også har lagt en strategi for at nedbringe.