– Vi ligger meget lavt i forhold til arbejdsløshed, og det er en god indikator i forhold til den stigende inflation. Men der er ingen tvivl om, at købekraften er dalende, fortæller han.
Desværre for de pressede erhvervsdrivende er Nikolaj Grønnegaard overbevist om, at bornholmerne vil være mere tilbageholdende i den store tilbudsuge som er i fuld gang, end det tidligere har været tilfældet. De ved nemlig godt, hvad der er det vigtigste at have råd til.
– Vores kunder er meget fornuftige, og de skal først og fremmest have råd til at betale elregningen og have mad på bordet, så hvor man tidligere har købt alt muligt bare fordi det var billigt, så vil man nok i år se, at folk i højere grad forholder sig til, om det virkelig er nødvendigt, gætter han.
Det seneste år er det blevet dyrere at få mad på bordet, den store elregning i efteråret var far mange en bombe under privatøkonomien og det har udhulet købekraften for mange af de bornholmere, som skal fylde øens butikker i de kommende dage.